2 polt brudd garasje

Hei

I mitt firma installerer vi alltid to polet bryter det det er ledende gulv.

Ser i en garasje som et annet firma har installert i er det brukt 1 polet bryter på lys. Noen som har noen innspill på hva forskriften sier om dette?

Jeg er enig i dine vurderinger.

Avsnitt 701.537.1.301 beskriver krav til allpolig brudd for belysningsutstyr på bad, og dette avsnittet kan med fordel legges til grunn også for installasjoner i andre områder.

Godt svar. Risikovurdering er nøkkelen som alltid. En risikovurderingen med dagens type lysutstyr dreier vel også behovet litt bort fra en løsning der 2-polig brudd er nødvendig? Med dagens LED-armaturer og LED-spotter (fast lyskilde) så vil ikke risikoen med f.kes. et lysrørbytte være en aktuell problemstilling da dette er utstyr der lyskilde ikke kan byttes. Med en LED-armatur eller LED-spot som ikke lenger lyser så vil det etter mitt skjønn være behov for et inngrep i installasjonen som krever et spenningsløst anlegg da utstyret må demonteres for reparasjon eller byttes til nytt...ergo...sikring av (arbeid på spenningsløst anlegg). I tillegg så er det meste av slikt utstyr også som oftest i dobbeltisolert utførelse.

Nå er ikke jeg noen motstander av 2-polig brudd, snarere tvert om, men det er i enkelte garasjer/mancaves litt andre "behov" med dimmere til spot, bevegelsesdetektorer som overstyres via 1-polig impuls osv.

Jeg ville, i en normalt tørr garasje/mancave, med en "setting" med dobbeltisolerte LED-armaturer, LED-spotter, bevegelsesdetektor og dimmer risikovurdere installasjonen som en sikker installasjon utført med 1-polig brudd til lys selv om underlaget er i f.eks betong eller flis. Enig?