Holder på å prosjektere en ny hovedfordeling for et gårdsbruk. Gårsbruket er forsynt fra en 100kVa trafo. For at 705.411.3.3 skal i varetas kan jeg i praksis ikke bruke større jordfeilbrytere enn 50mA på hovedkursene, i praksis 30mA på alt. Jeg mener da at anlegget ikke blir egnet til den forutsatte bruk, det vil ikke bli noe selektivitet mellom jordfeilvern. Hvordan ville dere gått frem her? 30mA med tidsforsinkelse på hovedkurser?
Ja, hovedkurser med tidsforsinkelse (inntil 0,4 sekunder) er det beste du kan få til her.
Takk for svar. Gjelder dette kravet også hovedkursene til boligene på gården, vil de også gå under 705? det er to boliger som skal forsynes fra fordelingen.
Om mulig kan dobbel eller forsterka isolasjon benyttes som alternativ til automatisk utkobling. Kravet i 705.411.3.3 gjelder kun om automatisk utkobling benyttes som beskyttelse mot elektrisk sjokk.
Ja, 705 gjelder for alt plassert i en landbruksinstallasjon (men ikke for boligene).
Dette gjelder bare for kurser nedstrøms hovedfordelingen.
Godt spørsmål/godt poeng. Min forståelse er at 2. jordfeilstrøm er relevant for brannbeskyttelse. Altså at man for hovedkurser klasse II (med dobbel eller forsterka isolasjon) kan benytte 300 mA jordfeilvern.
Det er 230V IT
Leste i en annen tråd om temaet at dette er et krav man ikke kan risikovurdere seg bort i fra. Men jeg er redd anlegget blir lite egnet og trøblete, har forøvrig ikke så mye erfaring med tidsforsinkede jordfeilvern, skal forhøre meg med en vernleverandør hvertfall.
100kva trafo, lite utstrekning i trafokrets og lange lengder gjør ting litt trøblete, lav ikmin også.
OK, men 705.428.101.2 må også tilfredstilles, så da er lander vi vel på at vi må ha jordfeilbryter uansett, slik at dobbel eller forsterket isolasjon her ikke har så mye betydning? Hvis jeg tolker det riktig
Takker! Mitt siste spørsmål, kravet om brannbeskyttelse og bruk av jordfeilbrytere på inntill 300mA skal løse ut ved 1.Jordfeil, slik at jeg må ta høyde for 0,5mA x kVa trafo for valg av størrelse? Her tenker jeg ikke på beskyttelse mot elektrisk sjokk
Antar at dette er 230V IT?
Jeg tror jeg hadde montert 100mA JFB for å få selektivitet i anlegget, og gjort oppmerksom på dette i risikovurderingen og samsvarserklæringen.
Som et ekstra tiltak kunne du f.eks brukt dobb.isolert kabling på hovedkurser...
Avhengig av tilkoblet utstyr kan du risikere at jordfeilbryter for hovedkurser løser ut på "normal" lekkasjestrøm fra LED-belysning, frekvensomformere osv...