Hei. Jeg går på elkontroll på pumpeanlegger hvor det forekommer h2s gass. Det angriper kobber overflater og lager et svart lag av kobbersulfid. Har prøvd å finne informasjon på hvor alvorlig dette er for kabel tilkoblingsklemmer, men ikke så lett å finne noe data på det. Dette er noe som skjer over tid tydeligvis. Noen som vet noe om dette og har vært borti i det? Lurer litt på hva jeg skal si i rapport om det. Ser jo ikke bra ut men vet ikke hvor alvorlig det er
Legger med bilde
Hvor raskt kobberet brytes ned avhenger av flere faktorer, og hvor alvorlig dette er kan best avklares ved kontinuitetsmåling.
Måleresultatet bør dokumenteres. Hvis kontinuiteten er dårlig må det gjøres tiltak. Er kontinuiteten god bør dette føres opp som kontrollpunkt ved neste elkontroll.
Takk for svar. Ja glemte å nevne at kontinuiteten har vært innenfor på hvor dette gjelder.
Har sett dette sjølv på fleire avløpsstasjoner. All kopar i heile installasjonen er korrodert, men måleresultat tilsynelatande iorden. Eg har gjort slik Hans Olav fåreslo og registrerte fleire målingar i rapporten og blitt einige med kunden om årleg oppfølging, der eg vil sjekke same punkta igjen. Eg med fant lite informasjon og kom til at dette måtte bli beste løysinga.