Som de fleste vet kan rare ting skje i et anlegg ved jordfeil. Var borti en meget pussig feil i styrestrømmen på en ballastpumpe som hadde jordfeil i en solenoid. Etter videre "forskning" la jeg merke til at ene fasen i sekundærsiden på styrestrøm trafoen, som er av den dobbeltisolerte typen (Noratel), også er koblet rett i jordskinne. Samtlige starter skap fra dette firma har denne utførelsen, og styrestrømmen ligger etter mitt skjønn med jordfeil. Har kontaktet både DNV og konfrontert firmaet i saken, men ikke fått noe fornuftig svar.
Hva mener Dere om dette?
Det høres også ut for meg at her har ikke leverandøren eller bestiller tenkt over at fordelingssystem har noe å si i spesifikasjonen her.
Skulle tro at dette må være en glipp. Men har altså ikke fått noen retningslinjer på dette fra noen instanser (DSB, DNV) da alle ser ut til å referere til alle slags normer. Men det kan nevnes at det er over 30 slike starter skap ombord. Og vi er plaget av tæring, mest i sjø kasser der det har vært tæring helt gjennom i skrog.
Har nå fått en enkel bekreftelse i saken både fra DNVGL og DSB, som uten å gå i detalj på alle paragrafer og normer for maritim elektro kan summeres slik:
"Bekrefter at all jording av sekundærsiden av dobbelt isolerte styrestrøms trafoer skal fjernes. Dette gjelder lavspennings anlegg om bord i båter, altså alle starterskap forsynt med spenning under 1000V."
Så da kan vi summere med at saken er lukket, og at jordledere blir fjernet.
Hei.
ikke ta en for rask handling uten å tenke deg om nå
som nevnt tidligere i tråden, så kan det være en funksjonsmessig/sikkerhetsrelatert årsak til at trafoene er jordet. Sørg isåfall for at du ikke degraderer anleggene funksjons/sikkerhetsmessig ved endring.
dersom det er for å feks sikre nødstoppsløyfer, så kan disse ivaretas med et nødstopprelé med sløyfeovervåkning.
Litt tilleggsinfo - Dnv skyter en del fra hofta, og gir av og til svar uten å vite hele konteksten.
altså, ikke ta det for en god fisk bare for at dnv sier det. De er vanlige mennesker og feiler like mye som alle oss andre dødlige.
Det er i dette tilfellet snakk om enkle motorstartere med fjernstart. Hvorfor skal disse ha jordet fase i et IT nett?