Jeg er lærling på siste året og jeg føler jeg har god kontroll på det jeg burde før fagprøven. Men feilsøking er vanskelig. Det blir så mye faktorer å sette i sammenheng og jeg blir mast på av firmaet om fortgang. Men jeg vet ikke hvor jeg skal starte og jeg blir stresset og ukonsentrert når jeg blir pustet i nakken slik. Til slutt overtar montørene og jeg føler meg ubrukelig. Jeg gruer meg i blant til slike jobber og kan sove dårlig. Jeg vil jo gjøre en god jobb.
Hvordan blir man god på dette? Hvordan klarer folk å beregne hvor lang tid det vil ta på forhånd?
Jeg forstår godt at du blir stressa i slike situasjoner. Den beste måten å lære på er å øve i en setting hvor stress er mest mulig redusert. Du bør ta opp dette med din “fadder/ansvarlig montør” og/eller faglig ansvarlig i virksomheten. Forhåpentligvis kan du få hjelp til å øve i en setting uten at du blir mast på/pusta i nakken.