Jeg er lærling på siste året og jeg føler jeg har god kontroll på det jeg burde før fagprøven. Men feilsøking er vanskelig. Det blir så mye faktorer å sette i sammenheng og jeg blir mast på av firmaet om fortgang. Men jeg vet ikke hvor jeg skal starte og jeg blir stresset og ukonsentrert når jeg blir pustet i nakken slik. Til slutt overtar montørene og jeg føler meg ubrukelig. Jeg gruer meg i blant til slike jobber og kan sove dårlig. Jeg vil jo gjøre en god jobb.
Hvordan blir man god på dette? Hvordan klarer folk å beregne hvor lang tid det vil ta på forhånd?
Jeg forstår godt at du blir stressa i slike situasjoner. Den beste måten å lære på er å øve i en setting hvor stress er mest mulig redusert. Du bør ta opp dette med din “fadder/ansvarlig montør” og/eller faglig ansvarlig i virksomheten. Forhåpentligvis kan du få hjelp til å øve i en setting uten at du blir mast på/pusta i nakken.
Kjempebra svart av forumleder og som er viktige råd ellers i arbeidslivet.
Men jeg vil også legge til et godt råd av egen erfaring. Om det å være nervøs før fagprøve. Ikke heng deg opp i et enkeltemne og la det ødelegge motet ditt. Feilsøking er noe alle vet at har en livslang lærekurve. Det er helheten din som skal vurderes. Er du ærlig om dine svakheter viser du nemda at du er en trygg og selvbevisst elektriker.