Hei
Jeg har fått med meg at der er en forskrift som omhandler brudd i N-leder i anlegg som har flere parallelle forsyninger.
Det jeg egentlig lurer på er hvordan dette oppstår i praksis.
Eksempel:
400V TN-S anlegg med en nødstrømsgenerator.
Anlegget ligger ENTEN på hovedforsyning ELLER på generator. (Break before make)
Ifølge forskriften skal ikke hovedforsyningen ha brudd i N-leder for å unngå flytende nullpunkt når generatoren ligger inne.
Jeg klarer ikke helt å se hvordan dette flytende nullpunktet kan oppstå når generatoren er forsyningen, og N leder fra nettselskapet eventuelt er brutt.
Har noen en god forklaring på dette ?
Hei
Her trur jeg kortene blandes litt, problematikken er vel relatert til tolkning 11. Ligger noen ganske fine skisser med i tolkningen.
Formålet med å ikke ha brudd i N-leder fra eksternt forsyningsnett er å sikre at det er en felles forbindelse til jord, uavhengig av hvilke strømkilde som leverer kraft. Dvs. Generatoren(e) kan ha brudd i N-leder, men nullpunktet skal ikke jordes, den skal føres tilbake til PEN skinne (om det er en underfordeling på "veien" fra generator skal det ikke være vern med brudd i N for stigerende fra hovedtavle.)
Dette er for å sikre at det er en "kjent" returvei for feilstrømmer/driftsstrømmer til eksternt forsyningsnett sitt nullpunkt.
Om ikke dette ivaretas kan man risikere at det flyter driftsstrømmer/feilstrømmer (vegabonderende strømmer) gjennom beskyttelsesledere og andre ledende deler i bygningskonstruksjonen. Dette kan føre til brann, korrosjon og EMI problematikk.