Har rota vekk gamle normguiden og avventer 2022-versjonen som kommer om en måneds tid, så jeg har lite referanser til NEK, men har noen spørsmål vedr. tverrsnitt på jordinger. Tidligere har jeg lært at i mindre installasjoner (les:bolig) er 6mm2 tilstrekkelig som både jordingsleder og hovedutjevningsforbindelser (unntatt at det som skal i bakken skal være min. 25cu. Om produsent av overspenningsvern krever høyere tverrsnitt enn 6mm2, må tverrsnitt økes til det produsent krever).
Hva er egentlig kravet til tverrsnitt på PE-leder ved en hovedkurs? Forutsetter normal boliginstallasjon med maks 63A OV. Største forbrukerkurs i installasjonen er 6mm2. Er PE-leder til hovedkursen å betrakte som en beskyttelsesleder eller en hovedutjevningsforbindelse? Hvis man har en stigeledning til underfordeling fremført som klasse 2, la oss si 16mm2 RKK er det ta tillatt å legge en separat 6mm2 G/G eller skal denne være iht. 543.1.1 (samme som faseledere)? Siden hovedkursen er utført etter 412 kan det jo i utgangspunktet ikke oppstå en feilstrøm her. Må hovedutjevningsforbindelser fra diverse fordelinger i installasjonen gå direkte til hovedjordskinne? (fordeling der jordingsleder til tjømemuffe og jordelektrode er tilkoblet) eller kan den gå via PE-skinner i andre etasjefordelinger?
Ville disse spørsmål stilt seg annerledes om hovedkursen ikke var klasse 2? Si at det var trekt PN i felles rør e.l.