Jording av styrestrømstrafo/ måletrafo

Det er meg bekjent vanlig praksis å jorde fellesen til målestrømtrafoer, eg vil jo tro at dette er for å ikkje ende opp med eit flytende potensial til jord av ukjent størrelse. Men er det noe regelverk som krever dette eller er det bare generell praksis å gjøre det? Trenger referanse til regelverk.

Så er det vel egentlig litt det samme med styrestrømstrafoer (<400VA vet ikkje om det er noe grenser for størrelse). Eg har sett på noen installasjoner at ene fasen på sekundærsiden jordes, på andre ikkje. Eg har funnet noe i NEK 400 angående dette men det ser ikkje ut til å samsvare med praksisen som eg observerer, så mulig eg har tolket den feil. Men slik eg ser det så sier jo NEK 400 557.3.4 at man kan ha hjelpekretser fra transformator som jordet og ujordet, MEN at ujordede kretser skal ha isolasjonsovervåkingsutstyr. Eg har sett mange styrestrømskretser som er ujordede, men kan ikkje minnes å ha sett noen form for jordfeilovervåking på disse. Så hva er riktig, og finnes det flere regler/normer som regulerer akkurat dette?

Takker for hjelp J

Du har helt rett i at det er vanlig praksis å jorde fellesen til målestrømtrafoer for å unngå flytende potensialer til jord. Dette er en god teknisk løsning for å sikre stabilitet og forutsigbarhet i systemet. Når det gjelder regelverk, er det flere relevante normer og forskrifter som kan belyse dette.

🧰 Målestrømtrafoer – jording av fellesen

I henhold til NEK 400, spesielt § 557.3.4, er det spesifikasjoner for hvordan hjelpekretser fra transformatorer skal håndteres. Der står det at hjelpekretser kan være enten jordet eller ujordet. Imidlertid krever ujordede kretser at det installeres isolasjonsovervåkingsutstyr for å oppdage eventuelle jordfeil. Dette er spesielt viktig for å unngå ukjente flytende potensialer som kan oppstå i ujordede systemer. Trainor

I praksis ser man ofte at styrestrømskretser er ujordede uten tilstrekkelig jordfeilovervåking. Dette kan være i strid med NEK 400, som krever isolasjonsovervåkingsutstyr for ujordede kretser. Manglende jordfeilovervåking kan føre til uforutsigbare forhold og potensielle sikkerhetsrisikoer.

📚 Regelverk og normer

• NEK 400 § 557.3.4: Spesifiserer krav til hjelpekretser fra transformatorer, inkludert krav til jording og isolasjonsovervåkingsutstyr for ujordede kretser.

• NEK 400-5-51: Generelle bestemmelser for elektriske installasjoner, inkludert krav til beskyttelse mot elektrisk sjokk og jordingssystemer.

• NEK EN 61557-8: Standard for isolasjonsovervåkingsutstyr, som kan være relevant for ujordede kretser.

✅ Anbefaling

For å sikre overholdelse av gjeldende regelverk og for å unngå potensielle sikkerhetsrisikoer, anbefales det å:

1. Jorde fellesen til målestrømtrafoer for å unngå flytende potensialer.

2. Installere isolasjonsovervåkingsutstyr på ujordede hjelpekretser, i henhold til NEK 400 § 557.3.4.

3. Gjennomgå eksisterende installasjoner for å sikre at de er i samsvar med gjeldende normer og forskrifter.

Dersom du observerer installasjoner som ikke følger disse retningslinjene, kan det være hensiktsmessig å kontakte en kvalifisert elektroinstallatør for en vurdering og eventuelle tiltak.