Koblingsboks under kjøkkenbenk / Tilgjengeglighet

Hei,

Elektrikeren vår skal installere flere stikkontakter over en kjøkkenbenk i boligen vår og jeg lurer på om det er mulig å plassere en koblingsboks under kjøkkenbenk ved stikk til komfyr? Hvordan skal vi tolke reglene om tilgjengelighet her?

Takk for tiden deres!

Jeg tenker det er helt innenfor med engasjerte boligeiere. Avgjørelsen må elektrovirksomheten selvfølgelig stå for, men gjerne i samråd med kunden.

Hei,

Det er tillatt å montere en koblingsboks i underskapet ved stikk til komfyr.
Men å montere ting i sokkel er som oftest ikke tillatt.

Dette står bla. i elsikkerhet 80 side 6 og 7:
“Å demontere elektrisk utstyr fra innredning for å komme til tilkoblinger og kontakter, for eksempel platetopp, vil også være akseptabelt dersom dette kan utføres av én person med enkelt verktøy i løpet av noen minutter.”

“Kontakter montert i sokkel til kjøkkeninnredning kan være umulig å kontrollere eller vedlikeholde med mindre bunnplate i skap kan fjernes.”

Les gjerne hele avklaringen til DSB i elsikkerhet 80.

Takk Ole Kristian. Da foreslår jeg at vi flytter koblingsboksen. Setter pris på hjelpen!

Dette er ett fagforum og ikke ett facebook-forum :slight_smile:
Synes du skal la elektrikeren få gjøre vurderingene i din nye installasjon :slight_smile:

Er også lurt at vurderingene til elektrikeren er i henhold til regelverket :wink: