Ledningskanal - Hva er lov?

Hei,

Under byggingen av ett kabinett som skal offshore, hvor det er nettverkskabler, IS og Non-IS ledere, så kom jeg til å tenke på hva vi faktisk har lovt til å legge sammen i ledningskanalene. Pr i dag så har vi egne kanaler for nettverkskommunikasjon, IS og Non-IS (forskjellige kabelkanaler for 24V og 230V).

Jeg veit at jeg ikke har lovt til å legge IS og Non-IS i samme ledningskanal med mindre man har ett skille av isolerende materiale eller en jordet skillevegg av metall. Men hva har jeg faktisk lovt å plassere i samme kanal?

1. Kan jeg ha nettverkskabler og IS-kabler i samme kanal?

2. Kan jeg ha 230V ledere (Non-IS) og ethernet kabler i samme kanal?

3. Kan jeg ha 24V ledere (Non-IS) og ethernet kabler i samme kanal?

4. Kan jeg blande 230V, 24V og releutganger, alle i Non-IS i samme kanal?

Med anleggs-spesifikke krav så mener du at kunden / sluttbruker kan ha egne krav for sine anlegg?

I henhold til NEK EN IEC 60079-14:2014 pt. 16.2.2.5.1 skal IS-kretser være installert så de ikke blir påvirket av eksternt elektrisk eller magnetisk felt, dette kan oppnås ved at kablene har armering og/ eller skjerm.

I henhold til NORSOK E-001:2016 pt 8.3.2 "Cable segregation" deles kabler inn i 3 systemer:

System 1. Høyspenning over 1000V

System 2. Lavspenning "power supply/ control" 1000V og lavere

System 3. Instrumentering og telekommunikasjon

System 2 og System 3 kan legges på samme kabelgate, NON-IS og IS kabler kan legges på samme kabelgate, hvis de har både armering og skjerm kan de legges i samme bunt.

Men det kan være anleggs-spesifikke krav utover dette.