Holder på med fagprøve i ny bolig. Jeg forventer da å måtte klargjøre fordelingskap for inspeksjon. Jeg må da gjøre skapet spenningsfritt før fjerning av deksler
Hvordan kan jeg sikre at et skap er spenningsfritt før jeg tar av deksler. Måler i en stikkontakt forsynt av skapet før og etter jeg skrur av KV i tks skapet?
Det gjelder også andre punkter der jeg ikke kan måle direkte, som for eksempel bak Taklokk eller i bryterpanel. Er det godkjent å åpne deksel og måle i wagoene?
Du må følge §§ 14 og 17 i FSE. Barrierene for arbeid nær ved (§ 17) er beskrevet i flytskjema i veiledningen til § 10. Spenningstesting utføres på/ved arbeidsstedet.
For å forsikre deg om at sikringsskap/fordelingsskap er spenningsløst kobler du fra vern i TKS, sikrer mot innkobling og spenningstester på OV i sikringsskapet.
Skal du sikre at en forbrukerkurs er spenningsløs er det beste å koble fra aktuell automat, sikre mot innkobling og spenningsteste i en stikkontakt på kursen (før og etter utkobling av vern). Om det ikke er en stikkontakt på kursen kan det måles på en koblingsklemme.
Krav til verneutstyr følger av risikovurdering i henhold til FSE § 10.
For alle arbeidsmetoder gjelder krav til minst 2 barrierer mot elektrisk fare, som omfatter berøringsfare og/eller lysbuefare ved kortslutning.
For arbeid nær ved (FSE § 17) stiller forskriften krav til både personlig beskyttelse og anleggsbeskyttelse, og det er din egen risikovurdering (av mulighet for berøring og kortslutning) som avgjør graden av beskyttelsestiltak. Om du kan komme borti spenningssatt del ved måling skal isolerende hansker (500 V eller 1000 V hansker) benyttes.
når jeg da skal måle på ov bruker jeg FSE § 17. FSE § 17 sier da at det må Brukes personlig beskyttelse og anleggsbeskyttelse. Jeg tenker å bruke egnet måleinstrument med ekstra isolerte målepinner, det går vel under anleggsbeskyttelse.
Hva vil være nødvendig av personlig verneutstyr når jeg ikke skal gjøre noe mer arbeid en å måle. Kan ikke se at det vil være nødvendig med visir og eller AUS hansker?