Hei.
Har et spørsmål vedrørende sikring mot fjernstyring som dere nevner i deres FSE L/H nettkurs kapittel 5.
Der går det fram at det skal sikres mot fjernstyring, men hvordan skal man da etterleve dette i praksis?
På de fleste høyspenningsanlegg er det en kambryter på det feltet/avgang det skal jobbes på som vist på bilde, man har som regel ingen mulighet for å låse av denne i lokal posisjon.
Slik som jeg tolker det må man da sikre mot fjernstyring ved å låse av styrestrøms MCB til aktuelt høyspenningsfelt eller rakke ut effektbryter med styrestrøm?
Dette går da ut over de fleste internkrav da det som regel kun spesifiseres at fjernstyring skal settes lokalt etter utført kobling.
Håper på avklaring