Sikringsskap i stål skal monteres i bolig. Hva med fordelingstavle i et hotel rom ? Kan være i plast ?
Jeg er enig i Olav sine vurderinger. Det er kun i bolig og landbruk det er spesielle krav til ikke brennbare materialer for fordelingstavlers kapslinger, men en risikovurdering kan/bør tilsi at dette også vil gjelde for andre typer installasjoner.
Du tenker sikkert på kravene i 823.810.512.301. Disse kravene gjelder for bolig, og ikke for næringsbygg, som f.eks hotell. Men det oppholder seg jo flere mennesker i et hotell enn i en bolig, så jeg synes det er veldig fornuftig med metallskap.
På hoteller er ofte tavlene plassert i egne brannceller. Dersom det er tilfelle her, så er jo det forhold som taler for at plast kan være OK.
Du nevner hotellrom... veldig spesielt å ha en tavle inne på ett hotellrom🙂 Da bør du definitivt ha metall.
Men hvis du mener en sånn styreboks som ofte står over himling, så er nok ikke det en fordeling, og kan derfor fint være i plast.
Du må uansett gjøre en risikovurdering av forholdene i ditt tilfelle.
Min personlige mening er at alle fordelingstavler bør være i metall, både i bolig og næring. Det varer som regel lengre, tåler mer og er mer brannsikkert.