Jeg har et spørsmål ifht TAG-skilt og krav til leslighet for disse, er det noe krav til hvilken avstand TAG skiltet skal være leselig? Grunnen til at jeg spør er at om TAG skiltet blir slitt i fargen og skiltet ikke er leselig før du er 0,5m fra skiltet. TAG- skiltet er gravert, men problemet er at når skiltet over tid blir slitt så blir fargen på graveringen og selve skiltet samme farge, da blir TAG-skiltet uleselig på for eksempel 2m avstand, men du kan lese det på 0,5m avstand. Skiltene er plastikk skilt som er hvit med sort gravering, over lang tid så blir hele skiltet sort.
Kjenner ikke til at det står noe om avstand det skal være leselig fra, men merking skal være “varig” (står flere steder) og tåle eksterne på virkninger det blir utsatt for (NEK420A: 2016 EN IEC 60079-14:2014 pt 5.9) og i henhold til NEK 420A: 2016 EN IEC 60079-17:2014 sjekkes ved periodisk inspeksjon. Dersom du opplever at kvaliteten blir dårlig over tid ville jeg rapportert dette, og anbefale at man ser på andre mer varige løsninger som tåler miljøet de blir utsatt for. Det kan finnes mer spesifikke krav i interne spesifikasjoner i bedriften, eller for eksempel NORSOK dersom dette er offshore.