Terminering av flere ubrukte ledere og IS skjermer per IEC 61892-3:2019 figur 2

Hei,

Vi har en pågående diskusjon med en kunde med tanke på terminering av ubrukte ledere og IS skjermer i en feltkabel. Vårt produkt har 5 galvanisk skilte kretser som blir driftet fra 5 forskjellige barrierer. Alle de 5 signalene fra sensoren går via en 6-pars RFOU(I) feltkabel som har individuelt skjermede par (grunnet separate kretser). Det er uenighet om hvordan IS skjermene og de ubrukte parene skal termineres i lokal koblingsboks i sone 1 og i ikke-farlig område. IEC 61892-3:2019 figur 2 samt flere andre steder viser bare eksempel med ett par hele veien. Kan/skal man laske sammen ALLE ubrukte lederne i ikke-farlig område og så til IS/IE bar eller kan man også/eller laske sammen alle de ubrukte lederne i selve koblingsboksen i sone 1? Det samme spørsmålet gjelder for IS skjermene. Eller må alle disse gå én-til-én (uten sammenkoblinger) fra feltutstyret helt inn til ikke-farlig område FØR man kobler sammen der det gjelder og til sine respektive jordingsskinner? Jeg mener at man ikke kan koble sammen de ubrukte ledere eller IS skjermer før de er trukket inn i ikke-farlig område og skal inn på sine respektive skinner.

Mvh,

Eric

Hei Eric,

Det er viktig at man oppfyller myndighetenes krav gitt i lover og forskrifter. Enkelt sagt skal det elektriske anlegget være trykt. Hvordan man teknisk og operasjonelt oppfyller dette trygghetskravet, kan variere fra anlegg til anlegg.

Standarder, som IEC 61892-serien, gir eksempler på hvordan kan (men ikke nødvendigvis skal) oppfylle myndigheter krav gitt i forskrifter.

Jeg vil si at IEC 61892-3:2019 figur 2 er et eksempel på terminering av krets(er).

Først ville jeg stille meg spørsmålet: Hva skal funksjonen til skjermen være? Hvorfor er den der, og hvilke behov skal den ivareta?

Hvis det er slik at svaret primært er for å skjerme signallederne mot ytre støy (EMI = ElectroMagnetic Interference), så er det viktig å 'drenere' denne støyen til et sted med null potensiale (jord) på en trygg måte; uten at energien kan representere noen trussel.

Litt avhengig om det er lavfrekvens (LF) eller høyfrekvens (HF) på den eksterne støykilden, skal EMC-skjermen har ulike egenskaper/konstruksjoner.

Hvordan jeg ville terminere EMS-skjermen og ubrukte ledere er også avhengig av kvaliteten på jordingssystemet (ekvipotensialsystemet).

Men, la jeg generelt ta utgangspunkt i IEC 61892-3 figur 2.

EMC-skjermen for de individuelle lederparene skal normalt termineres mot IE/IS-jordskinne i sikkert område (ref tegning = (Panel"), og ellers "flyte", det vil være isolert fra jord i den andre enden. Fordelen med denne termineringsteknikken er å unngå sirkulerende støyjordstrømmer i EMC-skjermen; hvis de fins i anlegget.

Om man i "Panel" lasker sammen alle EMC-skjermer og fører disse sammen eller individuelt ned til IE/IS-skinne vil jeg si ikke endrer jordingsfilosofien. Så lenge man unngår støysløyfestrømmer, er hovedmålet nådd.

Samme filosofi gjelder for ubrukte ledere (som omtales som "Spare" på figur 2). De termineres til IE/IS-skinnen og "flyter" i den andre enden for å hindre uønskede støysløyfe-jordstrømmer.

Jeg er enig med deg, at når man bruker figur 2 som et eksempel, så skal man ikke kan koble sammen de ubrukte ledere eller IS-skjermer (f.eks i "Junction Box") før de er trukket inn i ikke-farlig område (f.eks "Panel") og skal inn på sine respektive skinner.

Og, tar vi en kikk på NEK 420A:2016, i den grad den er relevant, har vi punkt 16.2.2.3 Jording av ledende skjermer.

Dette er hovedregelen om jording av ledende skjermer:

Det er tre viktig unntak, og her gjelder det om vi har med HF (høyfrekvent) støy å gjøre.