Hei,Vi har en pågående diskusjon her på jobben vedrørende NEK EN 60079-14:2014 punkt 6.1. Denne gir krav til lettmetaller som konstruksjonsmateriale og dets begrensninger i sammensetning ut ifra utstyrets EPL og type materiale det er snakk om. Eksemplene i det punktet er jo en ikke-fullstendig liste men nevner overordnet metalliske installasjonsmaterialer. Jeg har ett eksempel som jeg er usikker på faller inn under denne eller ikke: Vi har en sensor som skal monteres på ett prosessrør enten i sone 0 eller i sone 1. Sensoren er konstruert i rustfritt stål, 316/316L materialkvalitet. Men sensoren blir festet til røret vha. en monteringsbrakett og ett strammebånd som blir klemt rundt røret, omtrent som en slangeklemme. Kunden ønsker at denne braketten og strammebåndet skal være i titan grad 2. Ut ifra hvordan jeg tolker standarden så faller en slik monteringsbrakett/strammebånd inn under punkt 6.1 i nevnte standard og materialsammensetningen til titan (for utstyr i Gruppe II installasjoner) kan då ikke overstige mer enn 10 % for EPL "Ga" (sone 0) eller 7.5 % for EPL "Gb" (sone 1), i vekt, for disse komponentene. Er dette korrekt tolket?Mvh,Eric
Hei Eric,
Jeg er enig med deg.
1. NEK 420A:2016 punkt 6.1 Lettmetaller som konstruksjonsmateriale
2. Tennkilde
Standarden IEC 60079-14 uttrykker at det skal tas særlig hensyn til plassering av enheter som inneholder lettmetaller i den ytre konstruksjonen. Det er godt dokumentert at slike lettmetaller gir opphav til eksplosjonsfarlige gnister under kontakt som medfører friksjon.
Titan er den tyngste av lettmetallene. Titan Grad 2 er kommersielt nesten 'rent'/ulegert titan. Den har noen små forurensninger.
3. Titan grad 2 vs Ex-områder
Det er min forståelse at foreslått monteringsbrakett med strammebånd, dersom dette er en del av den ytre konstruksjonen og potensielt eksponert mot f.eks fallende gjenstander, av Titan grad 2 inneholder mer enn 7,5 % titan, og derfor ikke vil være i samsvar med NEK EN 60079-14:2014 punkt 6.1.
Dersom monteringsbrakett/strammebånd ikke er en del av den ytre konstruksjonen eksponert mot friksjon, er min risikovurdering at montasjematerialet under normal drift ikke vil representere noen tennkilde, og derfor tillatt brukt.