Transformator 11/6,6kV, minimumsavstand fase-jord innvendig i chassis

Transformator (11/6,6kV).

I "Declaration of Conformity" sertifikat er det listet at transformator skal oppfylle krav i henhold til:

IEC 60076-1: 2011 Power transformers ? General

IEC 60076-11: 2004 Power transformers ? Dry-Type Transformers

I NEK440 Tabell 1 er minsteavstand fase-jord for innendørs installasjon oppgitt til 60mm, ned til og med 3,6kV nivå. Det står ingenting om minimumsavstand i IEC 60076-1/-11.

På 6.6kV på sekundærside er avstand mellom fase-jord maks 55mm (mulig ned mot 50mm når deksel blir montert tilbake).

Spørsmål: Kanminimumsavstand på 50-55mm likevel være godkjent dersom:

Leverandør har utsted "Declaration of Conformity" sertifikat? (Og at jeg da må anta at de har en typegodkjeninng/test som tilsier at denne avstanden er ok).

Eller vil det uansett om de fremskaffes en testrapport ikke være i henhold til NEK440 Tabell1 og dermed ikke være godkjent ?

(Om ikke akkseptabelt må jordingskuler montert på faseskinner re-lokaliseres/eventuelt kobberskinner må bygges om).

Jeg kan dessverre ikke svare på om 50 55 mm kan godkjennes i dette tilfellet, men jeg tviler ettersom det er snakk om en transformator, og jordingskuler på faseskinner. Det er mulig det finnes andre godkjenninger, men det kjenner jeg ikke til.

I henhold til FEF 2006, 4-2 Isolasjon, tabell 4-1 i veiledningen så skal det være 60 mm avstand. Prefabrikkerte typetestede anlegg kan godkjennes med mindre avstander, for eksempel prefabrikkerte koblingsanlegg, nettstasjoner. Se NEK 440, pkt. 6.2.3 Prefabrikkerte typetestede koblingsanlegg.

Hierarkiet tilsier at FEF og veiledning kommer før NEK 440.