Hei.
Jeg driver med elektro 2vgs og lurte på om noen hadde noen tips til eksamen og eventuelt tips som lærling , er veldig nysgjerrig på hvordan læretida kommer til å bli så hadde vært fint om noen kunne svare om hvordan det er og hvis noen har noen tips så er de velkommen.
Fint om noen har litt info til Mo. Min kunnskap er dessverre litt "forelda" innenfor dette feltet. :-)
Les på det som er relevant til eksamen. Har ingen tips bortsett fra de læreren kommer med.
Det beste tipset mitt til alle lærlinger er å tør å spørre. Hvis man ikke er åpen og ærlig om hva man ikke vet, kan det ta unødvendig lang tid å lære det. Det er for eksempel helt normalt at man ikke kan så mye om elektromateriell og verktøy når man ikke har jobbet med det før. Når jeg var lærling var det en lærling som trodde han kunne bore i betong med en vanlig drill og stålbor. Det er lærlingens erfaring det skorter på og samtidig montørens mangelfulle opplæring av lærlingen.Etter læretiden tar de fleste fagbrev og består. Når man da kan kalle seg elektriker så er det enda "verre" for noen å innrømme at man er usikker. Flere velger å jatte med og gå ut på en jobb de ikke er trygge på. Det er da feil blir gjort, reklamasjoner oppstår og daglig leder finner ut at du ikke kan faget. Derfor spør man hvis man er usikker, så blir det ordentlig med en gang. :)Kort oppsummert: Spør!