Dårlige gjenger på Exd box

Spørsmål angående skade på gjenger i EXd koblingsboks.

Boksen har 22 stk bolter hvor de ikke er en del av flammespalten. Gjengene på enkelte av feste til boltene er defekt. Midlertidig løsning nå er gjort med gjennomgangsbolt og mutter.

Hva sier forskriften om dette?

Hei Odd Kenneth.

NEK EN 60079-17:2014 pt. 5.1 ".. Bolter skruer og lignende deler som beskyttelsestypen er avhengig av, skal kun skiftes ut med tilsvarende deler som stemmer overens med fabrikantens dokumentasjon"

NEK EN 60079-19:2011 + A1:2015 pt. 5.4.1 "Det skal ikke utføres modifikasjoner som påvirker eksplosjonsbeskyttelsen på deler av eksplosjonssikre kapslinger uten at det refereres til sertifikatdokumentasjonen og/ eller fabrikanten, eller i særskilte tilfeller sertifiseringsorganet, for eksempel dersom fabrikanten ikke lenger eksisterer"

Det du beskriver er en typisk "Uautorisert modifisering", selv om boltene ikke direkte er en del av flammespalter, er de en del av den mekaniske beskyttelsen, og siden det er 22 bolter regner jeg med det er ganske mye tomrom i kapslingen. Den er testet og godkjent for å motstå en innvendig eksplosjon, også mekanisk, med alle originalbolter på plass.

For å få godkjent løsningen må dere ta kontakt med produsent eller sertifiseringsorgan, men jeg tviler på at de vil godta løsningen.

Jeg tror at dersom modifikasjonene på Ex d-kapslingen ikke påvirker eksplosjonsbeskyttelsen, er det OK å bruke mutter i stedet for gjengede fester.

Takk for godt utfyllende svar.