Driftsleder m/fagansvar- relevant fagbrev

Hva vil ansees som relevant fagbrev for å kvalifisere til driftsleder m/fagansvar? Ref. FEK §. 7. Dette gjelder drift og vedlikehold av bedriftens egne høyspenningsanlegg.

Den som har det faglige ansvaret for arbeid knyttet til elektriske anlegg, skal ha relevant master- eller bachelorgrad eller toårig utdanning som fagskoletekniker med relevant fagbrev. Vedkommende skal i tillegg ha minst tre års relevant praksis opparbeidet etter endt utdanning.

Relevant fagbrev er energimontør.

Det står eller i FEK § 7 første ledd, som betyr at faglig ansvarlig kan ha relevant bachelor/mastergrad, og da er det ikke krav til fagbrev.

Du misforsto meg ja (eller, jeg forsto ikke helt spørsmålet ditt :-).

Dette er beskrevet i Elsikkerhet nr. 84 på side 10 (og i Trainors siste utgave av kursmanualen på side 229):

Bestått prøve for faglig ansvarlig åpner for at vedkommende kan forestå bygging og vedlikehold av alle typer elektriske anlegg. Forutsetningen er at vedkommende kan dokumentere nødvendig kompetanse for arbeid på de aktuelle anleggene. For å dekke alle typer anlegg vil det avhengig av hvilken fagretning vedkommende har formell utdanning innen, være behov fortilleggsfag fra den andre fagretningen (elkraft og automasjon). Ved utvidelse fra lavspenning til høyspenning og motsatt anser DSB at det fortsatt vil være behov for minimum ett år allsidig praksis.

Oppfølgingsspørsmål:

Hvis du har tatt installatørprøven og i etterkant jobbet som saksbehandler eller prosjekterende i høyspenningsanlegg i eksempelvis 2 år, men har ikke tatt fagbrev som energimontør. Kan du da være faglig ansvarlig på et høyspenningsanlegg? Eller må fagbrevet være der?

Takk. Men bare så jeg ikke missforstår, det du sier er at hvis du har installatørprøven (fagskole) og fagbrev som elektriker så kan du ikke være FA på høyspent uansett hvor lenge du har jobbet med høyspent.

Så da må vedkommente som har instalallatørprøven og fagbrev som elektriker ta fagbrev som energimontør for å kunne stå som FA på høyspent.

Jeg mener dette spørsmålet kom opp på forberedene kurs, men da forstod jeg det slik at hvis du kunne dokumnetere at du eksemeplvis hadde jobbet som sakbehandler over lenger tid kunne en vært FA for en annen diseplin (eksempel at en elektriker kunne vært FA for en automasjons bedrift). Men kan være jeg missforstod spørsmålet/svaret.

Takker for et godt utvidet svar!