Elektrisk i eget hus

Kan en skipselektriker være elektriker i eget hjem?

Jeg viser til FEK § 7 i mitt forrige svar. I fjerde ledd (= avsnitt) her står det: Den som har det faglige ansvaret for arbeid knyttet til elektriske anlegg i egen bolig og fritidsbolig skal oppfylle kravene i første ledd eller ha relevant fagbrev og tre års praksis fra bygging og vedlikehold av lavspenningsanlegg.

FEK § 7 første ledd: Den som har det faglige ansvaret for arbeid knyttet til elektriske anlegg, skal ha relevant master- eller bachelorgrad eller toårig utdanning som fagskoletekniker med relevant fagbrev. Vedkommende skal i tillegg ha minst tre års relevant praksis opparbeidet etter endt utdanning.

Jeg forstår ikke hva du spør om Grom.

For å kunne svare på hva du har lov til må jeg vite hvilken bakgrunn du har Grom.

Hva elektrofagpersoner kan utføre i egen bolig og hytte er gitt i FEK §§ 6 og 7, med veiledninger; https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-06-19-739.

Kortversjonen er at elektrikere og elkraftingeniører, med relevant praksis, kan utføre og stå som faglig ansvarlig for arbeid i egen bolig/fritidsbolig. Man må "søke" DLE om tillatelse.

Relevant praksis er også prosjektering av El anlegg

Altså Elkraftingeniør!

Elektric I eget hus mener jeg å koble en ny kurs fra ute bod til sikringsboks.

Han spør om han kan kan utføre elektrisk arbeide, i dette tilfellet legge en kabel mellom hus og bod og koble i hver ende.