ESD og el-sikkerhet

Vi utvikler elektrisk utsyr som er følsom for ESD.

Utvikling, produksjon og funksjonstesting blir derfor gjennomført på et ESD sikkert område som innebærer at alt av personell, arbeidspulter, sko, gulv og armlenke er koblet til husets PE (via ca 1MOhm).

Produktene vi lager er under utvikling og er åpne for berøring. Vi bruker følgende spenninger: 120, 230, 440, 690 VAC 50/60Hz avhengig av hvilke produkt vi lager.

Alle produkt blir også hi-pot testet til flere kVolt.

Hvordan gjennomføre spenningstester inne på et ESD område på en sikker og forsvarlig måte? Omtaler NEK 400 eller noen andre NEK / IEC standarder elektrisk sikkerhet og ESD beskyttelse?

Det finnes mange "ESD-normer", se her; https://www.standard.no/nettbutikk/sokeresultater/?search=esd.

For å ivareta liv og helse ved testing av elektrisk utstyr skal FSE følges i Norge.

Dette spørsmålet bør du rette til NK64, ved fagansvarlig hos NEK Espen Masvik, eller til leder Eirik Selvik.

Jeg ser at spørsmålet er litt dumt formulert av meg.

Standarden som omhandler ESD er IEC 61340 serien og FSE er en selvfølge.

Dette står i ESD standarden:

CAUTION: Users are advised to consult local and national electrical codes and regulationsbefore making any connections to facility electrical wiring systems.

ESD gulvet og utstyret er koblet til PE i et TN-C-S AC system.

Jeg hadde forventet at dette var omhandlet i NEK400 under krav til spesielle installasjoner. I Sveriges nasjonale tilpasning av IEC 60364 så er dette inkludert. Kan det være at tilkobling av ESD område er omhandlet i en annen NEK standard?

Takk, det skal jeg gjøre.