Hei.
Jeg er utdannet elektriker med gr.L fagbrev (10 års erfaring). Har jobbet innen hus og service for det meste, men er ikke ansatt i elektro firma / hos installatør for øyeblikket. Er ca 3 år siden jeg jobbet som elektriker i elektro firma/hos installatør.
Har utført arbeid i min egen leilighet som feks bytte av innf stikk, montering av dimmere, nye jordfeilautomater, overspenningsvern, osv. Arbeid utført mellom 2014-2018. Jeg skrev aldri noe dokumentasjon eller samsvarserklæring på dette, men ønsker å dokumentere arbeid i ettertid pga utleie av bolig.
Slik jeg forstår det, så har vi som er fagfolk med Fagbrev og relevant arbeid lovt til å skrive samsvarserklæring/dokumentere arbeid i egen bolig uten installatør i bakhånd. Men jeg er litt usikker på hva som er best å gjøre, så hva anbefaler dere? Hvordan gå frem? :)
Skal jeg feks bruke Nelfo sine skjema? Krever forsikringsselskap dokumentasjon fra firma/installatør, eller er egen dokumentasjon godt nok?
Du kan benytte 5 sikre; https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/artikler/5-sikre---for-standard-boligdokumentasjon/.
Forsikringsselskap skal akseptere din dokumentasjon, men du må kanskje dokumentere fagbrev og praksis (samme som mot DLE).
Ja, det kan være lurt å legge ved dokumentasjon av fagbrev og praksis allerede nå. Så er det tilgjengelig for den/de som måtte etterspørre dette ved en senere anledning (DLE og/eller ny eier).
Erstatningssaker er fort "advokatmat", og det er ikke enkelt å forutsi noe om hva som kan bli utgangen i slike saker. Som elektrofagmann (og absolutt ikke advokat) vil jeg i utgangspunktet svare nei på spørsmålet ditt, men uten noen form for dokumentasjon vil dette fort kunne bli påstand mot påstand.
Takk for informasjon og lenke
Lasted ned 5 sikre i går og tenkte det samme, at jeg kunne benytte disse.Kan dokumentere fagbrev og praksis ja, er dette noe jeg bør legge ved som vedlegg til 5 sikre?
Og så er jeg litt nysgjerrig på en ting: Hva hvis en ikke dokumenterer eget arbeid i egen bolig (forutsatt at el-arbeid er utført av person med fagbrev), og så skjer det en feil e.l. i en annen del av det elektriske anlegget (hvor man ikke har utført endringer-utvidelser). Kan manglende dokumentasjon på el-arbeid i anlegget gi problemer mtp erstatningssaker, selv om feilen er forårsaket av den gamle delen av anlegget som ikke er berørt av nyere arbeid?