Krav til halogenfrie kabler?

Hei

Har fått ansvaret for mye av tavleproduksjonen i et firma som kun leverer maskiner og fabrikker som går under NEK-EN60204-1, til maritim industri. Spørsmålet er: Må jeg sette meg inn i NEK 410 og alle andre relevante normer, eller må verft og oppdrettsanlegg spesifisere krav til tavlene og sensor/motorkabler? Hvem må spesifisere at den og den kabelen skal være halogenfri? Skjønner dette med rømningsveier og bygninger, men hva gjelder på maskiner i og rundt båt? Firmaet mitt bør absolutt bli bedre på kravspesifikasjoner og hvor nøyaktig dette gjøres, men er det til syvende og sist mitt ansvar?

Som maskinprodusent/utstyrsprodusent er deres virksomhet underlagt Forskrift om maskiner (fm) + NEK EN 60204-1, samt Forskrift om elektrisk utstyr (feu) og NEK 439.

Eier av anlegg (verft/oppdrettsvirksomhet) skal forholde seg til aktuelle krav i relevant anleggsforskrift; Forskrift om maritime elektriske anlegg + NEK 410, eller fel + NEK 400, som vanligvis ivaretas av ekstern prosjekterende virksomhet ved nyinstallasjon og større endringer/ombygginger.

Samspillet mellom dere, som maskinprodusent/utstyrsprodusent, og anleggseier/prosjekterende vil være tjent med bredest mulig kunnskap om ovennevnte forskrifter og standarder på "begge sider av bordet".