I forbindelse med ensidig jordet kabelanlegg så er praksis for bruk av sort og gulgrønn kabel forskjellig. Ved punkt som er ensidig jordet(SVL) så lurer jeg på hvilke fargekode som skal benyttes på kabel fra kabelskjerm og i motsatt ende hvor kabel fra kabelskjerm er direkte jordet via et skap med en lask så lurer jeg også på hvordan kabler fra endemuffe og ned til jord skal være merket (gulgrønn eller sort).
Slik jeg forstår forskrift så skal jordingskabel være sort før SVL og gulgrønn etter SVL på den ensidige jordede siden og der hvor kabelskjerm går direkte til jord være gulgrønn, også ved bruk av et skap med lask for frakobling av jordskjerm.
Jeg kan ikke se at dette spørsmålet er innenfor forskrifter/standarder relatert til DSBs regelverk. Jeg har i alle fall ikke noen kunnskap om dette temaet. Om andre kan svare er det fritt frem. :-)
Utdrag fra NEK 440:
3.7.4: Jordingsleder
leder som sørger for en ledende forbindelse, eller deler av en ledende forbindelse, mellom et
gitt punkt i et system, i et anlegg eller i et utstyr og en jordelektrode
Oppslagsmerknad 1: Når forbindelse mellom deler av anlegget og jordelektroden er utført via en forbindelse som kan frakobles som for eksempel lask, telleverk for overspenningsavleder, overspenningsavleders kontrollgap m.v., er bare den delen av tilkoblingen som er permanent tilknyttet jordelektroden å betrakte som en jordingsleder.
7.1.8: Merking
Alle viktige deler av den elektriske kraftinstallasjonen f.eks samleskinnesystem, koblingsanlegg, felt og ledere, skal være entydig, lesbart og varig merket.
Dette medfører att den del av jordingsystem som er koblet på linkboks mot hovedjordskinne skal være merket gul grønn der den er synlig, og link kabel mellom linkboks og endemuffe skal være svart for å ikkje kunne blande de ulike delene av et system.
Krav om farge komme ikkje direkte fra NEK 440, men finnes i NEK 400 514.3.3. Svart på linkkabel kommer av att den ikkje er ein jordleder pr definisjon og dermed skal regnest som leder.
Takk for innspill Sigurd. Dette hadde jeg aldri vært borti tidligere.