Plassering av sikringsskap iht. universell utforming o.l

Jeg er i stadig diskusjon med byggherrer på leilighetsbygg der de ønsker å plassere sikringsskapene inni garderober og mest mulig bortgjemt.

Jeg har forsøkt å finne noe om plasseringen av leilighetsfordelinger, og trålet litt TEK17 osv. Jeg kan ikke finne noe spesielt rundt plassering av sikringsskap. Betjeningspaneler er nevnt i andre poster, og har spurt DIBK hva de mener, men må vente 8-10 uker på svar. Det er en norsk standard for universell utforming som heter NS11001-2 for boliger som er ganske tydelig på at sikringer skal monteres mellom 800-1100mm. Dette er en frivillig standard som ikke er henvist til i TEK17 eller i kontraktsforholdene i de aktuelle prosjektene.

Det er ganske lang mellom å plassere et sikringsskap inni et garderobeskap i en entré, og plassere sikringer tilgjengelig for rullestol i høyde mellom 800-1100mm.

Jeg ser dette har vært diskutert i en post tidligere, men jeg kan ikke si at det ble noen konklusjoner. Skriver derfor her i håp om at det har kommet noe ny kunnskap på området. Evt. om man kan si noe om at plassering i garderobeskap ikke er lov av andre grunner.

"Vårt" regelverk gir ikke klare beskrivelser av hva som er lov med hensyn til plassering av tavler/sikringsskap. Generelle krav til tilgjengelighet er gitt i FEL § 17 og avsnitt 513 i NEK 400:2022.

Det er ut ifra det ovenstående opp til prosjekterende å vurdere plassering slik at nødvendig tilgjengelighet ivaretas.