Hei,
Jeg planlegger å starte et enkeltpersonforetak for tjenester innen energirådgivning til privatboliger. Fra høsten 2025 stiller Enova krav til at rådgiveren skal være ansatt i en bedrift som enten har sentral godkjenning, er godkjent mesterbedrift eller registrert i elvirksomhetsregisteret.
Med min elektroingeniør-bakgrunn sikter jeg mot å registrere ENK'et i elvirksomhetsregisteret, men ønsker helst å vite at denne blir godkjent av DSB før jeg etablerer foretaket. Jeg kommer ikke til å prosjektere, eller utføre arbeid på kundens elektriske anlegg. Dette er kun energirådgivning, med registrering i registeret kun for å tilfredstille Enovas krav.
Energirådgivning er nok ikke et eget valg under "anleggstyper" ved registrering, så spørsmålet blir jo også hva man må huke av for her.
Stilles det i alle tilfeller krav til faglig ansvarlig, og vil jeg som elektroingeniør (bachelor) kunne oppføre meg selv? Alt i alt er det jo meget begrenset hva jeg som energirådgiver skal gjøre, og hvilken risiko jeg påtar meg.