Samsvarserklæring - utvidelser bedriftens eget lavspenningsanlegg

Er faglig ansvarlig for elektro (oppfyller kravene i fek § 7 første ledd, og godkjent av DLE) og utfører arbeid, dvs drift, vedlikehold, bygging, utvidelser og endringer, på bedriftens eget lavspenningsanlegg. Jeg er ikke installatør og bedriften er ikke registrert i elvirksomhetsregisteret. Det er fortsatt krav til samsvarserklæring, som jeg selv underskriver?

Først og fremst er min forståelse at virksomheten deres skal registreres i Elvirksomhetsregisteret. Dette bygger jeg på FEK § 3, og Til § 3 Registreringsplikt i Elsikkerhet nr. 84.

Og ja, min forståelse er også at dere skal skrive samsvarserklæring iht. FEL § 12, samt oppbevare denne sammen med nødvendig dokumentasjon i hele anleggets levetid iht. FEL § 13.

Om dere er uenig i min forståelse anbefaler jeg dere å avklare disse spørsmålene med DLE.

Hei igjen,

i forhold til unntak for registreringsplikt så sier fek dette:

Kapittel 2. Krav til foretaket

§ 3.Registreringsplikt

Den som tilbyr å utføre eller utfører arbeid knyttet til elektriske anlegg og reparasjon av elektrisk utstyr, skal registreres som foretak i Elvirksomhetsregisteret. Registreringsplikten gjelder også for alle underenheter til et foretak, som utfører arbeid knyttet til elektriske anlegg og reparasjon av elektrisk utstyr. Registreringsplikten gjelder ikke den som kun utfører arbeid knyttet til egne elektriske forsyningsanlegg, anlegg i egen bolig og fritidsbolig eller er pålagt å ha lokalt elektrisitetstilsyn.

Unntaket, som du har uthevet, gjelder bare for offentlige netteiere (Everk). Altså "den som kun utfører arbeid knytta til egne elektriske forsyningsanlegg". Forsyningsanlegg er definert i FEF § 1-2.