Har 330m varmekabler som jeg skal legge på en rist , hver sløyfe kan være max 63m lang. Dvs jeg får 6 sløyfer, 5stk på 63m og 1 sløyfe på 15m. Varmekabeleffekten er 25W/m, totalt ca 8,26kW. Tenkte å legge en 3-fas 4-polt 20A sikring i tavla. Kabel blir ført til en boks som ligger nære rista og splittet til alle sløyfene så jevnt som mulig. Etter mine beregninger kan 3-fas sikringen levere P=I*rot(3)*400=13,84kW. Dette skulle fungert etter min mening, men det blir noe skjevhet i fasebelastningen , så lurer egentlig på om det kommer til å gå noe særlig strøm tilbake i N-leder. I tillegg så er lastene 1-fas , kan foranliggende sikring trippe av strømtrekket? Burde man ha 1-fas automater i denne boksen?
Husk å ta hensyn til avsnitt 753.415.1.1 i NEK 400:2018:
Legg til følgende krav:
Kurser som forsyner varmeenheter skal tilleggsbeskyttes ved et strømstyrt jordfeilvern med merkeutløsestrøm ? 30 mA.
For kurser som forsyner varmeenheter i en IT-installasjon galvanisk tilknyttet et allment IT-fordelingsnett, skal merkeutløsestrømmen for det strømstyrte jordfeilvernet være ? lekkstrømmene for varmeenhetene ved normal drift pluss 30 mA.
Et så stort varmekabelanlegg som du beskriver bør deles opp.
Det kom et innspill her for ca. 1 time siden fra en som kaller seg El.
Introen i dette innspillet er uakseptabel, og gikk på at jeg ikke svarer på spørsmålet som stilles. Jeg har svart på flere tusen spørsmål i dette forumet gjennom mer enn 10 år, men min oppgave er å svare på spørsmål relatert til myndighetskrav, og ikke på spørsmål som går på prosjektering. Dette er det imidlertid åpent for andre å svare på.Om tonen fra den som kaller seg El. ikke endres vil vedkommende stenges ute fra forumet.Dessuten oppfordrer jeg alle til å benytte fullt navn i forumet.
Innholdet i resterende del av fjernet innlegg er som følger:Har du selvregulerende kabler eller vanlige varmekabler? Selvregulerende kabler har veldig høy startstrøm de første 7 - 8 sekundene før det avtar. Du kan jo stjernekoble de 6 sløyfene så du får fordelt de på 3 faser. Den siste sløyfa tar du mellom N og L1. Jeg regner med at det er 400 V TN-anlegg her ettersom du nevner 400 V og 4-polt.