Antall studietimer - Installatørprøven

Hei,

Er det noen som har erfaring om hvor mange studietimer man bør ha før man møter opp på installatørprøven?Hvis man tar utgangspunkt i en normal elkraftingeniør med noen års erfaring?

Vet det vil være enorme individuelle forskjeller her, men hadde vært kjekt å vite om man trenger 100 timer eller 1000 timer til studering.

Tenker å ta Trainor sitt forberedende kurs, hvor lenge før prøven anbefaler dere å ta dette kurset? Finnes det andre kurs dere kan anbefale? Finnes det studiebøker annet enn rene forskrifter som er myntet på installatørprøven?

Du bør ha mulighet for å jobbe med tidligere eksamensoppgaver, samt annet aktuelt stoff, minimum 50 timer etter gjennomført forberedende kurs. Gjerne mye mer.

Dette er selvfølgelig veldig individuelt, og avhengig av bakgrunn/kunnskaper fra tidligere.

Er du strukturert kan det være lurt å ta kurset et halvt år før prøven, men mange må ha "kniven på strupen" for å jobbe effektivt (de fleste jobber nok best under press).

Som nevnt anbefaler jeg at du begynner med forberedende kurs. Der får du en gjennomgang av aktuelt regelverk, samt hvordan du bør bruke tiden frem mot prøven.

Du kan f.eks. ta vårt kurs i august eller september, og jobbe frem mot eksamen høsten 2020 eller våren 2021.

Hei,

Er det noe vits i å ta både Trainor og REN sitt kurs? Eller vil dette være så likt pensum at man kun behøver et av kursene?Min plan er å gå ned til 80% stilling i jobben jeg har nå og studere fast en dag i uka frem til prøven 14 oktober. Tenker derfor at det bør være overkommelig med mellom 40-50 timer studier i måneden frem til oktober. Problemet mitt vil jo være å disponere studietiden på det "riktige" tingene. Har dere praktisert og satt opp studieplan til studenter med lignende problemstilling som meg?