- Hei!
- Jeg fullfører teknisk fagskole med fordypning elkraft nå i sommer. Jeg har ambisjoner om å ta installatørprøven, og må trolig inn i ny jobb/stilling for å kunne kvalifisere til prøven. Jeg forstår at jeg må ha fullført skolegang og etter det ha 3 års fartstid som er relevant for fullført utdannelse, for å kunne kvalifisere til installatørprøven.
- Det er lyst ut en stilling jeg føler ligger i mellomsonen. Kravet er fagbrev innenfor elektro, men det er en planleggerstilling på et lukket anlegg, med egen faglig ansvarlig. Man skal jobbe rett under faglig ansvarlige og koordinere og planlegge arbeider som elektrikerne på anlegget skal utføre.
- Hva avgjør hva som er relevant praksis etter endt skolegang?
- Må stillingen spesifisere at det kreves fagingeniør?
- Kan arbeidsgiver spesifisere hva oppgavene i virket har bestått av, så vil dette vurderes av evt DSB?
- Takk for alle svar!
Se Installatorproven.no for info. Det er administrator av prøven, Fornybar Norge ved Thor Egil Johansen som vurderer hva som er relevant praksis. Det kreves 3 år saksbehandlerpraksis (prosjektleder eller prosjekterende), og i utgangspunktet fra elektroinstallasjonsvirksomhet.