Barrierens L/R forhold

Skal gjøre en IS-kalkulasjon på en krets der barriere (Stahl 9468/33) hverken har oppgitt L/R info eller motstandsinfo (Ro).

Iht. trainor grunnbok kan man benytte seg av formelen (L/R)=4*Lo / Rs for å få L/R verdi, men dette lar seg ikke gjøre uten Rs verdien som mangler for akkurat denne barrieren. Benytter man seg da av "Output max. load resistance" som er oppgitt til å være 750 ohm at 20 mA eller700 Ω at 21.8 mA ? Eller er det andre metoder? Atex sertifikat: DEKRA12ATEX0173X.

OBS. Er klar over at denne i visse tilfeller ikke trenger å benyttes så lenge Lo og Co er benyttet i kalkulasjon.

Hei,

Den formelen finner jeg ikke i noen av de nyere standardene, og jeg vet ikke hvor den kommer fra, så vi kommer til å fjerne den. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på den.

Vær obs på at Lo/Ro forhold kan kun brukes istedenfor Lo for å beregne kabellengde dersom Li (Feltutstyr) er mindre enn 1% av Lo.

Fant en formel for å regne ut Lo/ Ro i NEK IEC 60079-11:2023 som jeg legger ved.

Men vil anbefale å evt. ta kontakt med barriere leverandør for alternativ barriere dersom sikkerhetsverdiene ikke passer med feltutstyr og kabel.