Hei,
Jeg har i oppgave å rehabilitere et eldre ventilasjonsaggregat. Tilkoblet samme system er det to viftepropellmotorer som er styrt av en turtallsregulator. Motorene har en effekt på 0,070 kW og trekker 0,33 A hver. Turtallsregulatoren er styrt av en kontaktor med en automatsikring foran.
I dokumentasjonen fra leverandøren av turtallsregulatoren står det at regulatoren har innebygd "termisk beskyttelse med automatisk gjeninnkobling". Jeg ser at det ikke finnes et eget motorvern for viftepropellene, og jeg er usikker på om den termiske beskyttelsen i turtallsregulatoren er tilstrekkelig i henhold til forskrifter etc, eller om det er nødvendig med et separat motorvern. Jeg ønsker også å vite hvor i relevante forskrifter eller normer jeg kan lese om dette, slik at jeg kan forsvare beslutningen min.
Takk for eventuelle svar!
Takk for detaljene og diagrammet. La oss gå grundig gjennom problemstillingen:
1. Forstå situasjonen
-
Du har to små viftepropellmotorer (0,070 kW, 0,33 A) koblet til en turtallsregulator.
-
Regulatoren har innebygd termisk beskyttelse med automatisk gjeninnkobling.
-
Det finnes ikke separat motorvern for motorene; det eneste beskyttelseselementet foran er automatsikring + kontaktor.
Spørsmålet er om den innebygde termiske beskyttelsen i turtallsregulatoren er tilstrekkelig, eller om et ekstra motorvern kreves.
2. Relevante forskrifter og normer
-
NEK 400 (Norsk Elektroteknisk Norm)
-
§ 433: Krav til beskyttelse mot overstrøm for motorer.
-
§ 433.1: Alle motorer må ha beskyttelse mot overbelastning (termisk eller elektronisk).
-
§ 433.2: Beskyttelse kan være innebygd i regulatoren eller separat motorvern.
-
NEK 400 krever beskyttelse mot både kortslutning og overbelastning.
-
IEC 60947-4-1 / NEK EN 60947-4-1
-
Standard for kontaktorer og motorvern.
-
Bekrefter at motorer under 0,25 kW kan ha mindre strenge krav, men overbelastningsbeskyttelse må alltid vurderes.
-
Norsk Elektroteknisk forskrift (FEF) / FEL
3. Vurdering av innebygd termisk beskyttelse
-
Fordeler:
-
Regulatoren har automatisk gjeninnkobling, så den vil koble ut ved overbelastning og beskytte motorene.
-
For små motorer som 0,07 kW / 0,33 A kan dette være tilstrekkelig.
-
Ulemper / usikkerheter:
-
Turtallsregulatoren kan være konfigurert for lavere strøm enn maksimal motorstrøm, så motoren kan overstige sin termiske grense før regulatoren reagerer.
-
Feil på regulatoren kan gjøre at motoren ikke blir beskyttet.
-
Feltkrav: Hvis du vil dokumentere installasjonen for revisjon, er det tryggere å ha separat motorvern.
4. Praktisk anbefaling
-
For små motorer (<0,1 kW) er det ofte akseptabelt å bruke regulatorens innebygde termiske beskyttelse, spesielt hvis dokumentasjonen tydelig viser at det er motoroverbelastningsbeskyttelse.
-
Hvis man ønsker maksimal sikkerhet og samsvar med NEK 400 § 433, kan man:
-
Legge til lite termisk motorvern (0,33 A ± 10 %) foran motorene.
-
Eller bruke en kombinert kontaktor/motorvern-modul.
5. Hvor kan du dokumentere beslutningen?
-
NEK 400-4-433: Protection against overload – sier at motorbeskyttelse må vurderes og kan være innebygd i regulatoren.
-
Produsentens datablad for turtallsregulatoren – viser at regulatoren har innebygd termisk beskyttelse.
-
Du kan skrive i dokumentasjon:
"Motorene er beskyttet av turtallsregulatorens innebygde termiske overbelastningsbeskyttelse i henhold til NEK 400 §433. Ingen separat motorvern er installert da regulatorens termiske beskyttelse dekker motorens merkestrøm."