Bolig uten KV

På en befaring på ett anlegg ble jeg obs på ett skap som var renovert nylig. I skapet var det montert ny OV og Ov. sp. vern samt jordfeilautomater. Det ble etter klart for meg at der var ikke KV på installasjonen. Kabelen kom direkte fra stolpen, ned i jorden og inn i kjelleren og opp i skapet hvor den gikk direkte på OV. Huset var bygget på -70 tallet og naboen hadde tilsvarende løsning, men da med UZ elementer som kombinert KV og hovedsikring i skap og UZ til kurssikringer. Kabelen var ca 10 meter forlagt i jord og ca 5 meter inne i boligen.


Jeg kunne ikke se noen sikringer verken oppe eller nede i stolpen på kabelen inn til boligen.

Er dette tillat? Selv om det var slik at det var tillatt å gå fra stolpe og direkte inn til skapet i boligen på 70 tallet, kan de da bruke OV til KV og fortsatt la denne stå i skapet inne i boligen?

Nei, dette er normalt ikke tillatt. Stikkledning/inntakskabel skal sikres mot kortslutning.

Det kan hende DLE aksepterer en slik løsning ved endring av gamle installasjoner, så dette kan avklares med dem.

Jeg har sjekka dette nærmere, og det var tillatt under gitte forutsetninger i henhold til § 408 i FEA (Rødboka, og i alle fall til og med erstatningsblad nr. 28 - 1975).

Fra FEB91 har ikke dette vært tillatt, og ved endringer av stikkledning/inntak skal dagens krav følges.
Er man i tvil bør netteier kontaktes for avklaring.