Heisann har ein kunde som er gammel elektriker som har fått skiftet inntaket. Han er bastant på at eaton AZ-3-C80 er godt nok som inntakt vern til boligen da kabelen kjem fra skap fra bkk. Er dette rett? Eg mener at han burde hadt ein OV vern i stede men eldre generasjon er sta så ville høre hva dere tenkte.
Det beste er nok å avklare med Eaton. Kravet i NEK 400 er at kortslutningsbeskyttelsen skal ivaretas.
Sannsynligvis er dette OK, men det er alltid opp til prosjekterende å velge løsning - så hør med installatøren din hvis du er i tvil.
At kabelen kommer fra skap til BKK er ikke 100% garanti for at den er beskyttet av en NH-patron. De fleste nettselskap har enda ikke skiftet ut alle gamle koblingsskap til nye skap med vern…
Grunnen til at vi ofte bruker OV-vern eller kombivern er at disse ofte har andre utløsekarakteristikker og noen ganger tåler høyere kortslutningsstrømmer enn vanlige automatsikringer. De er også ofte i bruk for å sikre god selektivitet i anlegget.
Men mange ganger, ja, kanskje de fleste ganger, så hadde en automatsikring gjort samme nytte - til en lavere pris🙂
Dette er min oppfatning, men ønsker gjerne korreksjon hvis noen ser annerledes på saken
Jeg er IKKE UENIG med deg i dette Olav.
De fleste ønsker/velger enkleste løsning (f. eks. anbefalinger fra produsent), hvor man ikke trenger å tenke selv/gjøre egne vurderinger. Men som du skriver kan andre/enklere løsninger ofte ivareta aktuelle krav i FEL/NEK 400.