Bøyeradius Stikkleding

Vi skal legge en TFXP 4G240 fra en trafo og inn til et nytt bygg for en kunde. I forbindelse med legging av kabelen så har den blitt lagt med en for krapp sving enn hva som er beskrevet som maksimal bøyeradius i produsentens datablad. Kravet er maks 54 cm bøyeradius. Det er et avvik på 10 prosent, 49 cm bøyeradius pr nå

FEBDOK-beregningene sier at sammenlagret strøm for L1 er 151,8A. Kunde har krav om 30 prosent utvidelsekapasitet for framtidig bruk. Det gir en framtidig belastingsstrøm på 197,34 A. Strømføringsevnen til kabelen er 430A. Det betyr at framtidig maksimal belasting vil ikke være mere enn 46 % av gitt strømføringsevne for kabelen. Vi som installasjonsbedrift mener i vår riskovurdering at det er kompensert med høyere tverrsnitt på kabelen som gir så god margin at vi kan dokumentere at sikkerhetsnivået er høyere enn hva NEK400 setter i forbindelse med krav om at utstyrsprodusent sine anvisinger må følges.

Eller for å se det fra en annen retning, vi kunne brukt en TFXP 4G95mm2 med strømføringsevne 245A. Selv om den kabelen vi har lagt har en krapp bøy med avvik på fra 54 cm til til 49cm så fører ikke dette til at lederene inne i kabelen som blir trekt ut i lengde blir mindre enn 95mm2.

Er dere enig i vår risikovurdering som installasjonsbedrift?

Jeg ville ikke vært bekymret for de strømføringsevnen til kabelen. Den er sikkert mer enn god nok :+1:

Men jeg ville vært med bekymret for de mekaniske egenskapene til kabelen, som f.eks:

1. deformasjon av sektorlederne
  2. forskyvning mellom lederne
  3. påvirkning av isolasjonstykkelse
  4. mekanisk belastning på isolasjonen
  5. påvirkning av indre/ytre kappe
  6. mekanisk belastning over tid

Jeg tror det mest riktige er å kontakte kabelprodusenten, og få en uttalelse fra dem.

Helt enig med Olav her.