Hei. Før blei der praktisert at det blei lagt ut 2 leder til eks stikkontakter, og så blei jord klemmen på stikk lasker med null klemmen. Alså felles N og Jord ut til kontakter.
Har dette noen gang vert låv, eller har det bare blit praktisert?
Vis vi eks skal bytte alle lysarmaturer i et fjos, må vi bytte kablene da? (Forutsatt om at det er krav til jord i di aktuelle rommene)
Løsningen du beskriver er ikke tillatt for installasjoner utført etter 1975. Dette følger av Forskrifter for elektriske anlegg (FEA/Rødboka) § 587, revidert ved erstatningsblad nr. 77 - 1975.Beskrevet som følger i § 587.2.2: Stikkontakter for plugger med 3 stifter skal være tilkoblet ytterleder, N-leder og PE-leder, samt gjengitt i Fig. 5 i samme paragraf (enfase stikkontakt med jord skal tilkobles L, N og PE).
Før 1975 var dette ikke beskrevet konkret i forskriften, FEA.
Utskifting av lysarmaturer regnes som vedlikehold, og medfører normalt ikke at dagens krav må følges.Kunden bør uansett anbefales å oppdatere installasjonen i henhold til dagens krav.
Da har du antagelig originalen fra 1964, og det er denne som er tilgengelig på https://www.nb.no/.
Jeg kjenner ikke til om revisjoner av FEA er offentlig tilgjengelig noe sted, men om du sender epostadressen din til meg (hans.olav.arnesen@trainor.no) kan jeg skanne § 587 og sende denne til deg.
I "gamle dager" ble det ikke benytta 2-polte vern (ikke krav nå heller, men sterkt anbefalt i Norge).
Som nevnt tidligere: Anlegg med PEN til forbrukerutstyr bør absolutt oppgraderes til dagens krav.
Ok, det har jeg ikke funnet. Jeg finner bare originalutgaven uten oppdateringer (som f. eks. erstatningsbladene/tilleggsbladene som kom ut i 1975).
Hvis dette er tilfellet kan man vel ikke søke på alle tilleggsblader for seg (oppdateringer pr år)?Hvordan finner du dette på nb.no?
Takk for innspill om siste versjon av FEA på nb.no. Da har vi altså muligheten til å finne både originalutgaven fra 1963, og siste oppdaterte utgave fra 1983 her. Flott :-).
Du har rett i at det ikke skal monteres vern i beskyttelsesleder/PEN-leder. Hovedfokus bør uansett være å oppgradere/skifte ut anlegg fra 60- og 70-tallet med nevnte løsning, men alternativt gjelder vern 1+N.
Takk for svar. Eg har utskrift av FEA, liggende. Men den slutter på paragraf 575.
Vet du hvor eg kan få tak i di reviderte erstatnings bladene?
Vil det ikke være brudd på §446 og §404 hvis det er montert 2p sikring?
§446 I driftsmessig jordede ledninger (se §404) må det dog ikke anbringes sikringer. I nulledninger som ikke er jordet, må det heller ikke anbringes sikringer unntagen i grenledninger utført som to-ledere
§404 Varig forbindelse med jord av et anleggs drifts-ledninger (heri innbefattet nulledninger) kan bare iverksettes etter særskilt tillatelse av Hovedstyret innhentet gjennom elektrisitetstilsynet. Dog tillates jordforbindelse gjennom jordingsdrosselspoler eller lignende apparater når de utføres således at de ikke med-fører fare eller ulempe for andre anlegg.
Sant det..
I de fleste tilfeller idag er store deler av anlegg fra den tiden oppgradert med topolte vern. (mange som ikke tenker på dette når de oppgraderer anlegg)
FEA 1963 med oppdateringer er forresten tilgjengelig hos nasjonalbiblioteket (på nett)
Søk på “Forskrifter for elektriske anlegg av 5. desember 1963 med senere endringer”.Kan ikke søke på dato for tilleggsblader/endringer nei.Du svarte ikke fullstendig på forrige spørsmål..“Vil det ikke være brudd på §446 og §404 hvis det er montert 2p sikring?” (disse var skrevet i orginalutgivelsen i 1963.)Altså, i de tilfeller hvor sikringskap er oppgradert med 2p sikring (på 1-fas kurs)