Jeg har utført el kontroll på en del anlegg den siste tiden. Flere steder har jeg bemerket meg at det ligger kun enlinjeskjema fra tavlebygger / leverandør i fordelingen (Se vedlagt bilde).
1. Hvilke krav gjelder konkret for dokumentasjon av fordelingstavler?
NEK400 2018-8.810.514.5.101: sier at Dokumentasjon av tavlen i samsvar med NEK 439-serien skal overleveres eier sammen med dokumentasjon for utstyr som er montert i tavlen og eventuell dokumentasjon fra tavleleverandør.
Jeg har ikke tilgang på NEK439 serien, hvilke krav gjelder?
10 punkt tavledokumentasjon publisert av tavleforeningen (https://www.tavleforeningen.no...) Under punkt 4. står det kursfortegnelse, men er det et direkte krav, og hvor kan det eventuelt hjemmles?
Har også sett i NEK400 5-514.5 men synes den er litt lite spesifikk.
2. Er det tilstrekkelig med kun enlinjeskjema med "kursbeskrivelse"?
Selv mener jeg at dette er en uoversiktlig metode å benytte i fordelingstavler.
3. Hva gjelder for eldre næringsbygg?
Hva tenker dere rundt dette?
Krav til dokumentasjon følger av FEL § 12 med veiledning og FSE § 19 med veiledning. NEK 400 beskriver i liten grad konkrete krav, og NEK 439 er lite relevant i denne sammenhengen (beskriver at all relevant dokumentasjon skal overleveres eier). 5 sikre beskriver krav til utstyrsdokumentasjon, som skal være utarbeida og overlevert eier.
For enkle anlegg er kursfortegnelse tilstrekkelig dokumentasjon, mens komplekse lavspenningsanlegg skal ha enlinjeskjema.
Så min vurdering er at det er klare krav til utarbeidelse av dokumentasjon, men i liten grad krav til hva som skal oppbevares i tavlen, eller nær ved.
Skjønner. Bare for å oppklare, er enlinjeskjema med kursbeskrivelse å anse som en kursfortegnelse slik som vedlagt bilde.
Vil kun enlinjeskjemaet være tilstrekkelig dokumentasjon i et komplekst anlegg?
Du blander kortene litt her. FSE § 19 beskriver krav til enlinjeskjema for alle høyspenningsanlegg og alle komplekse lavspenningsanlegg (typisk litt større næring/industri). Dette skal være satt opp på egna sted nær tavla. FSE gjelder for alle anlegg uansett alder.
FEL § 12 beskriver krav til dokumentasjon for nyanlegg og endringer, og kravene i FEL gjelder fra 1999.
Minimum for enkle anlegg er en kursfortegnelse, mens det for større anlegg skal være utarbeida en beskrivelse av anlegget. Hva som spesielt skal inngå i denne beskrivelsen framgår av veiledningen til FEL § 12. Det står ikke eksplisitt at beskrivelsen skal oppbevares i eller i nærheten av tavla, men det er beste løsning.
På elkontroll i næringsanlegg er det naturlig å gjøre eier av anlegget oppmerksom på manglende dokumentasjon. Manglende enlinjeskjema er avvik iht. FSE § 19 (TG2), og for anlegg bygget etter FEL er manglende dokumentasjon et avvik iht. FSE § 12 (TG2). For eldre anlegg er min vurdering at det for manglende/mangelfull dokumentasjon kan settes TG1.