NEK400:2018 §701.55 beskriver montasje av annet elektrisk utstyr i sone 1. Under eksempler på utstyr for sone 1 er det i punkt 3 beskrevet utstyr beskyttet med SELV eller PELV med merkespenning osv.
Vil en LED spot montert i sone 1 (vanlig tak i bolig) oppfylle kravene om den
1) alene innehar kravene i §701.55 punkt 3 (med SELV eller PELV osv)? eller må det
2) også eksplisitt stå i produsentens bruksanvisning at den er godkjent/egnet for bruk i sone 1 (ordlyd fra montørhåndboka og NEK)
Normen krever, som du beskriver, at egnethet fremkommer av produsentens bruksanvisning.
Mitt tidligere svar betinger at utstyret er plassert i sone 1.
Utenfor sone gjelder generelle krav i Tabell 51A.
Ok Rune, min presisering er mer av generell karakter :-), og med referanse til andre innlegg i tråden.
Jeg tror ikke Rune er ute etter å diskutere dette El.
Skrives det samsvar med NEK 400 og normativ tekst ikke følges skal det skrives avvik. Valgt løsning skal gi minst tilsvarende sikkerhet.
Det avgjørende i henhold til Sone 1, som beskrevet i avsnitt 701.55, er at det i fabrikantens bruks- eller montasjeanvisning skal fremgå at aktuelt utstyr kan monteres her.
Dette mener jeg allerede er besvart i mine tidligere innlegg.
Ja, det skal fremgå av dokumentasjon fra produsent om utstyret kan monteres i Sone 1 på bad.
Mine, eller andres tolkninger har liten interesse. Det avgjørende er hva normen krever.
Velger du å ikke følge normen må uansett de juridisk bindende kravene i FEL følges.
Greit nok det :-).
I § 10 i FEL står det: Ved valg av annen løsning (enn normenes detaljerte anbefalinger) skal det dokumenteres at tilsvarende sikkerhetsnivå oppnås.
Andres tolkninger (også i hjelpebøker, som f.eks. Normguiden) kan ikke sees på som slik dokumentasjon, men kan være en del av underlaget for egne vurderinger. Det er uansett opp til den som skriver erklæring om samsvar å underbygge, med egne risikovurderinger, at tilsvarende sikkerhetsnivå er ivaretatt.
Og til slutt; spørsmålet til trådstarter gjelder krav i avsnitt 701.55 i NEK 400:2018, og ikke hvilke løsninger som kan aksepteres.