Det står att for å kvalifisere for eksamen er kravet i normen at du har fagbrev innen elektrofag eller tilsvarende og at du har minst tre års praksis som elektriker i boliginstallasjon eller tilsvarende.
Teller læretid med på desse tre åra om læretida helst var i boliger? Eller må ein ha tre år med fagbrev som elektriker.
Kravet følger av FEK § 9 første ledd: Den som kontrollerer andres elektriske anlegg, skal oppfylle vilkårene i § 6 første ledd og ha minst tre års relevant praksis fra bygging og vedlikehold av elektriske anlegg etter endt utdanning, eller oppfylle vilkårene i § 7 første ledd.
Læretiden er en del av utdannelsen, og det er krav til minst tre års praksis som elektriker for å utføre kontroll av andres elektriske anlegg.