Lurer på dette med kvalifikasjonskrav for Elkontrollør sertifisering. Ser at nemko skriver følgende krav:
Bestått eksamenFagbrev som elektriker iht. opplæringsloven eller tilsvarende(Elektroingeniør, master/bachelor, med relevant praktisk erfaring innen verifikasjon, feilsøking, service mv. kan tilfredsstille kravet til formell utdanning)Bekreftelse på minst 3 års praksisEgenerklæring om at foretaket søkeren er ansatt i eller tilknyttet, tilfredsstiller kravene i NEK 405-2 til inspeksjonsorganBilde til sertifikatet
Jeg har altså fagbrev gr.H (12 år) Teknisk Fagskole Elkraft, jobbet 2 år som saksbehandler og fagbrev gr.L (nylig tatt).
Kvalifiserer dermed for å gå opp til installatørprøven om 1 år, men kan altså ikke sertifisere meg til Elkontrollør før jeg har 3 års relevant praksis som elektriker? Mener jeg leste en plass at kravet til praksis falt bort med bachelor/fagskole, men stemmer det?
Myndighetskrav ved kontroll av andres elektriske anlegg er gitt i FEK; § 9.Kvalifikasjonskrav ved kontroll av andres elektriske anlegg
Den som kontrollerer andres elektriske anlegg, skal oppfylle vilkårene i § 6 første ledd og ha minst tre års relevant praksis fra bygging og vedlikehold av elektriske anlegg etter endt utdanning, eller oppfylle vilkårene i § 7 første ledd.
Den som har det faglige ansvaret for kontroll av elektriske anlegg skal oppfylle vilkårene i § 7 første ledd.
Hele FEK finner du har; https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-06-19-739.
Konklusjonen for din del er at du må ha minst de samme kvalifikasjonene som for å kunne avlegge installatørprøven, altså ett år til som saksbehandler.
Det du nevner omfattes av overgangsordningen i FEK. De med eksamen fra teknisk fagskole bestått før 31/12-16 tilfredsstiller kravet, med praksis som montør.
Forøvrig er det Nemko og DNV GL som er sertifiseringsorganer, og ikke Nelfo.
Overgangsordningen gjelder livet ut, for de som har bestått eksamen fra teknisk fagskole før 31/12-16.Dette medfører at praksis som montør kan legges til grunn for disse kandidatene.