Hei!
Vi er en bedrift uten faglig ansvarlig, og sjefen vår vil at vi skal feilsøke på maskiner og så ringe installatør for å rette feilen.
I den forbindelse lurte jeg på om spenningstesting er å anse som arbeid på elektriske lavspenntanlegg?
Hei!
Vi er en bedrift uten faglig ansvarlig, og sjefen vår vil at vi skal feilsøke på maskiner og så ringe installatør for å rette feilen.
I den forbindelse lurte jeg på om spenningstesting er å anse som arbeid på elektriske lavspenntanlegg?
Ja, spenningstesting er å betrakte som arbeid relatert til fse § 2.
I forordet til fse vises det dessuten til NEK EN 50110-1, og her er følgende avsnitt relevante:
3.4.1 arbeid Enhver form for elektrisk eller ikke elektrisk aktivitet hvor det er mulighet for elektrisk fare.
3.4.2 elektrisk arbeidArbeid slik som prøving, måling, reparasjon, utskifting, endring, utvidelse, montasje, vedlikehold og inspeksjon.
Å benytte instruerte til spenningstesting/feilsøking er å "strekke strikken" for langt etter min mening.Bruk av instruert person er beskrevet fra side 13 i Elsikkerhet 84; https://www.dsb.no/globalassets/dokumenter/elsikkerhet-els/elsikkerhet-magasinet/elsikkerhet_84.pdf.Spenningstesting/feilsøking bør ikke utføres av ansatte i virksomheter uten faglig ansvarlig.
Etter det jeg kan se er ikke spenningstesting å anse som arbeid, men det kommer likevel under FSE-forskriften (forskrift om sikkerhet ved arbeid og i drift av elektriske anlegg).
Antar at dere har instruert personell på bedriften, og at instruksen for instruert personell kan oppdateres til også å gjelde spenningsmåling. Instruks og opplæring må da oppdateres av installatøren dere bruker, og ny opplæring må gis. Installatørbedrift må også gjøre vurderinger på hvilke tavler dere kan spenningssmåle i, mtp valg av måleinstrument, kortslutningsstrømmer osv. Dette må nedfelles i bedriftens IK-ssytem.
Takk for svar!
Kan vi da altså ikke spenningsteste uten FA, selv om vi er instruert av godkjent installatør?