Fagbrev GR L. Installasjon av bolig til sønn

Hei, jeg har fagbrev grL, kan jeg da utføre installasjon i min sønns bolig og min fars bolig?

Nei, dette er ikke tillatt. Du kan bare ta ansvaret for dette i boligen du selv bor.

I Elsikkerhet nr. 84 står følgende avklaring (om FEK § 7 fjerde ledd med veiledning):I paragrafens tredje ledd oppstilles krav til den som kan være faglig ansvarlig for arbeid knyttet til elektriske anlegg i egen bolig og fritidsbolig. Dette er personer som oppfyller kravene i første ledd og som har kompetanse som dekker lavspenning bygningsinstallasjoner. Disse kan også bygge og vedlikeholde elektriske anlegg i egen bolig og fritidsbolig, jf § 6 tredje ledd. Dessuten vil person med relevant fagbrev og tre års praksis fra bygging og vedlikehold av lavspenningsanlegg kunne være faglig ansvarlig for arbeid knyttet til elektriske anlegg i egen bolig og fritidsbolig. Det forutsettes at vedkommendes kompetanse dekker lavspenning bygningsinstallasjoner. For å utføre arbeidet må vedkommende dessuten oppfylle kravene i § 6 første ledd. I praksis vil denne adgangen i hovedsak begrense seg til personer med fagbrev som elektriker.

Det er riktig :-).

Dette er referert til i mitt utdrag fra Elsikkerhet nr. 84 (personer som tilfredsstiller krav i FEK § 7 første ledd).

Jeg har imidlertid ikke uthevet dette i svaret mitt siden trådstarter er elektriker.

Du må være juridisk eier av boligen, ikke nok med å bo der.

Du glemmer ellraftingeniører med 3 års relevant erfaring:)

Hvis du jobber som elektriker så er nok det rimeligste å få hjelp av din installatør/arbeidsgiver.

For som Hans Olav sier, det er lite du kan gjøre utenom hjemme eller på hytta alene.