Faglig ansvarlig uten fagbrev

Iht FEK § 7 kan man være faglig ansvarlig som elektroingeniør uten å ha tatt fagbrev, men iht FEK § 6 må man ha elektrofagbrev for å bygge og vedlikeholde elektriske anlegg.

Som faglig ansvarlig, hva kan en uten fagbrev gjøre av arbeid på bedriftens egne lavspenningsanlegg? Iht FEK § 6.3 kan det se ut til at han kan gjøre enkelt vedlikehold og utskifting, men ikke utvidelse? Går utvidelse/bygging da under fjerde ledd om ufaglært arbeid, og isåfall hvor mye oppfølging kreves det at en elektriker med fagbrev gjør?

Faglig ansvarlig kan kun utføre drift og vedlikeholdsoppgaver iht. FEK § 6 tredje ledd, slik du beskriver.

I henhold til FEK § 6 fjerde ledd kan ufaglærte, som blir direkte fulgt opp av en med relevant fagbrev, også bygge elektriske anlegg. Dette blir på samme måte som oppfølging av andre ufaglærte, som en lærling eller en hjelpearbeider, og dette er omtalt av DSB i Elsikkerhet 55 og 86. Ufaglærte kan ikke jobbe selvstendig.

Den faglærte må være ansatt i samme virksomhet som den ufaglærte, ref. FEK § 5.Se også avklaring om "Foretak som benytter egne ansatte til å utføre arbeid knyttet til foretakets egne elektriske lavspenningsanlegg" i Elsikkerhet 92 (samt i Elsikkerhet 87 og 89).

"Den faglærte må være ansatt i samme virksomhet som den ufaglærte, ref. FEK § 5.Se også avklaring om "Foretak som benytter egne ansatte til å utføre arbeid knyttet til foretakets egne elektriske lavspenningsanlegg" i Elsikkerhet 92 (samt i Elsikkerhet 87 og 89). "

Hei Hans Olav,

Jeg kom over denne, og har noen spørsmål. Jeg har uthevet teksten det gjelder over.

Det er forståelig at den faglærte må være ansatt i samme virksomhet som den ufaglærte når det gjelder montør som følger opp lærling. Men hva om den faglærte skal følge opp en annen hjelpearbeider og/eller innleid som ikke er ansatt, f.eks ved arbeider på et solcelleanlegg? Hvilke regler gjelder da? Det er vel flere tilfeller i arbeidslivet hvor den faglærte instruerer og følger opp annet personell som er ufaglært? Da er de ikke ansatt i samme virksomhet. Bryter de da med FEK?

Fint om du kan klaregjøre dette litt tydeligere for meg.

Mvh Sigvart