Hei, jeg planer å starte liten elektrobedrift og har alle nødvendige kvalifikasjoner.
Jeg skal bli eier og faglig ansvarlig og jeg lurer på 2 ting:
1. Kan jeg selv utføre mindre elektiske arbeid f.eks. bytte noe stikkontakter eller sikkringere, eller må jeg ha elektriker ansatt som skal utrøre jobb i følge jeg er installatør - faglig ansvarlig i firma?
2. Akkurat nå har jeg jobb og 1 år kontrakt i annen firma som data tekniker 50%, og har ikke så bra mulighet til å sier opp kontrakten. Kan jeg bli ansatt samtidlig i andre firma som er ikke elektrobedrift og ikke tilknyttet til elektro bransjen?
Tusen takk!
1. Om du tilfredsstiller FEK § 6, det vil i dette tilfellet bety at du er elektriker, kan du selv utføre alt av elektrisk arbeid. Det er tillatt å være kun en person i elektrovirksomheten.
2. Du bør vente med å etablere elektrovirksomheten til kontrakten som datatekniker er ferdig. Følgende er beskrevet i Elsikkerhet 89, på side 8: Forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr (fek) § 5 utelukker at den eller de som har det faglige ansvaret kan inneha en stilling i et annet foretak med helt eller delvis sammenfallende arbeidstid. Faglig ansvarlig skal være tilgjengelig i foretakets normale arbeidstid.