Fagprøve innen automatiserings faget

Hei, skal snart opp til fagprøve innen automatiserings faget og denne skal mest sannsynlig skje på en flyttbar rigg. Spørsmålet mitt er da om jeg kan bruke 5 sikre på denne oppgaven, for slik jeg ser det så er den beregnet for bolig og i så fall hvor får jeg tak i en ordentlig versjon av 5S?

Du skal forholde deg til prosedyrer, rutiner og instrukser i bedriften du er ansatt.

Du bør avklare med din "fadder", og/eller faglig ansvarlig i virksomheten du er ansatt, hva som skal legges til grunn ved risikovurdering og sluttkontroll/verifikasjon.

Vet at man kan for eksempel bruke bedriftens internregler, men føler at disse ikke er noe særlig gode.

Hei,

Skjønner godt hva du tenker på.

Ja 5S er hovedsaklig laget for boliginstallasjoner. Men det du skal bruke som argument, er at bedriften er ansvarlig for hvilke rutiner og prosedyrer du skal følge. Du skal ikke finne opp kruttet på nytt, hvis du forstår hva jeg mener.

Bedriftens rutiner sånn raskt:

Jevnlig skal alle bedrifter gjennomgå saker hvor ansatte har meldt ifra om situasjoner og bekymringer. Bedriften plikter iht. IK-forskriften å ta dette seriøst og jevnlig gjennomgå dette. Med den informasjonen de danner seg skal de gjøre eventuelle endringer i rutinene, prosedyrene, kurs, osv.

Det betyr at hvis de arbeidsoppgavene som du skal gjennomføre ikke passer til rutinene og prosedyrene, skal du varsle bedriften og de skal da endre disse slik at de passer bedre. Men de kan vurdere farene på en slik måte at de ikke synes det er farlig nok for å gjøre en endring. Du kan ikke ha med alle små ting som muligens kan skje. Fordi da vil du ikke gjøre annet enn å fylle ut risikovurderinger. Også er det viktig å forstå at det ikke er noen som har blitt straffet for å gjennomføre en dårlig eller feil risikovurdering. Det som er straffbart er å ikke gjennomføre risikovurdering, rutinene og prosedyrene. For bedriftens del er det straffbart å ikke følge opp deres ansatte jevnlig og oppdatere rutinene og prosedyrene.

Dette er veldig kort. Men tilbake til ditt spørsmål. Ja du kan bruke 5S, men hvis bedriften sier du ikke skal det kan du ikke gjøre det. Synes du at 5S ikke dekker hva du arbeider med, skal du varsle bedriften. Mange risikovurderinger har blanke ruter hvor du kan fylle ut egne punkter som ikke står der. Tviler på at du finner en versjon/variant av 5S som passer deg, uten at den er laget for deg.

Takk for svar! Skal ta opp dette.