Jeg skal straks ha fagprøve som eletriker gruppe L og har noen spørsmål i forhold til dokumentasjon/utførelse av en eldre NEBB skap med UZ element.
Installasjonen per dags dato består av 7 kurser 10A (1,5mm2), 6 kurser 16A (2,5mm2), 1 20A (4mm2) og 1 nyere kurs på 15A (2,5mm2).
“Hovedsikring” er 3x50A (16mm2)
Jeg ønsker å bytte ut UZ elementene “likt mot likt” og lurer da på om jeg burde sette in C/B16A JFA eller om jeg skal gå utifra de “nye” bolig JFA ck15A (og tilsvarende på de resterende kursene). Kan jeg kalle det vedlikehold “likt mot likt” hvis jeg endrer til type CK15 siden kunden teknisk sett “mister” 1A. Synes det virker litt teit å sette in C/B16 med I2 på 1,45 istedet for nyere med I2 på 1,3/2.
Jeg skjønner at sikkerhetsmarginen er jo blitt “bedre” selv ved I2 på 1,45 men den er jo enda bedre på 1,3.
Huset er bygd i 1981 og har brukt “ikke ledene omgivelser” på alt bortsett fra kjøkken og bad. Er det en dårlig vurdering å sette inn C16 istedet for CK15 og hvordan dokumenterer jeg dette.
Kan jeg dokumentere det som vedlikehold ved CK15 fordi jeg tenker at da er det jo ikke lenger “likt mot likt” og heller en endring.
Skjønner at jeg må verfisere Ik2min og 1k3maks uansett hvilken jeg bytter til.
Skriver jeg at jeg følger “rødboka” eller at sikringsskapet blir utført etter NEK400:2022? (da må jeg jo ha ck15)
Det skal forøvrig settes inn OSV også.
Og kan jeg gjøre ett rent utbytte av “hovedsikring 3x50A” til en OV50?