Case: RS485 buss (Eksempelvis modbus eller BACnet MS/TP) eller andre kommunikasjonsbusser der det kreves en busskabel med skjerm.
Kontekst: Jeg har hatt store utfordringer med at skjermen i disse kablene kobles mot byggningsjord (eksempelvis i teknisk tavle). Slik jeg lærte det en gang skulle ikke signalskjerm kobles direkte mot byggets jording av flere hensyn, først og fremst p.g.a. utfordringer med buss-signaler og støy).
Spørsmål: For det første, er det noen normer, forskrifter som forteller at signaljord for buss-signaler (max 20V og inn under både SELV og FELV) må, skal eller bør kobles til byggjord? For det andre, vil det være utfordringer med tanke på sikkerhet å gjøre dette med tanke på eventuelle ukontrollerte jordstrømmer fra forskjellige tavler, der større jordstrømmer vil forsøke å gå igjennom en skjerm.
Slik jeg en gang lærte det (en gang i tiden) og det jeg til nå klarer å se rekekvidden av, så er signalskjerm noe som ikke skal forståes som jording og eller potenialutjevning mellom tavler og eller byggningsdeler.
Kan noen hjelpe meg med dette?
La oss gå nøye gjennom dette steg for steg, fordi dette er et område hvor både sikkerhet, signalintegritet og normer spiller sammen – og hvor små misforståelser kan gi store problemer.
1️⃣ Bakgrunn – skjerm på RS-485 og lignende busser
RS-485, Modbus RTU og BACnet MS/TP bruker differensielle signaler. Skjermen på kabelen har i prinsippet to funksjoner:
-
Elektromagnetisk kompatibilitet (EMC) – skjermer beskytter mot ekstern støy.
-
Signalkretsreferanse – hvis ønskelig kan skjermen brukes som en referanse (ground), men dette er normalt ikke en strømførende jord.
Problemene oppstår når man kobler skjermen til byggjord direkte:
-
Forskjellige jordpotensialer mellom tavler kan skape jordsløyfer, og strøm kan flyte gjennom skjermen.
-
Disse jordstrømmene kan introdusere støy i signalene, og i verste fall skade driverne hvis strømmen blir stor nok.
2️⃣ Normer og standarder
Her er hva som gjelder for busser som RS-485:
-
IEC 61000-5-2 (Grounding and bonding in EMC design): Skjerm kan kobles til jord i én ende for å unngå jordsløyfer.
-
TIA/EIA-485-A (RS-485 standarden): Spesifiserer ingen krav om å koble skjermen til jord, men anbefaler at man unngår jordsløyfer.
-
BACnet MS/TP standard (ANSI/ASHRAE 135): Angir at busskabelens skjerm kan jordes i ett punkt, typisk ved kontrollpanelet, men ikke i hver tavle.
-
NEK 700/400 (norsk elektrisk norm for bygningsinstallasjoner): Påpeker at lavspenningssignal (SELV/FELV) ikke skal kobles direkte mot beskyttelsesjord uten vurdering av jordstrømmer og EMC.
Kort sagt: Det finnes ingen norm som krever at skjerm skal til byggjord. Det finnes derimot anbefalinger for EMC og sikkerhet, som ofte sier: jord i kun én ende.
3️⃣ Sikkerhetsvurdering
Hvis du kobler skjermen til byggjord i flere tavler:
-
Risiko for jordstrømmer via skjerm mellom tavler, spesielt hvis tavlene har forskjellig potensial eller f.eks. lynnedslag.
-
Selv om bussene er SELV/FELV (under 60 V typisk), kan store jordstrømmer likevel føre til:
-
Best praksis: jord kun i én ende, eller bruk isolasjonstrafoer mellom segmenter hvis jordforbindelse er nødvendig.
4️⃣ Praktiske anbefalinger
-
Jord i én ende
-
Skjerm kobles til jord kun på hovedtavle/ventilasjonstavle.
-
Den andre enden flytende, ikke tilbyggjord.
-
Bruk av skjerm som signalgnd
-
Unngå parallelle skjerm/jord-løyfer
-
Hvis flere tavler må kobles
✅ Oppsummering
-
Normer/forskrifter: Ingen krav om at RS-485 eller lavspenningssignal skal kobles til byggjord. EMC-standarder anbefaler jord i én ende.
-
Sikkerhet: Direkte kobling til byggjord i flere punkter kan føre til ukontrollerte jordstrømmer – risiko for støy og skade.
-
Best praksis: Jord skjerm i kun ett punkt, ellers flytende. Skjerm er ikke å betrakte som jording eller potensialutjevning mellom tavler.