Jeg har et eldre Fluke 177 multimeter. Dette har ikke vært kalibrert på en del år. Brukes på elektro og feilsøking av brunvarer på fritiden. Så det er greie toleranser på avvik sånn sett.
Men hvor mye avvik erfaringmessig kan man regne med i denne typen multimeter? Bør jeg kanskje sende det inn til kalibrering eller er forventet avvik ikke noe å bry seg om til slik bruk?Det var litt rart at kalibreringsfirmaet ikke oppga avvikene på instrumentene våre da jeg jobbet i elektrikerbransjen en del år.
Hvis du begynner å miste tillit til instrumentet ditt, så kan du høre med en annen elektriker/installatørbedrift om du kan komme innom med instrumentet ditt og sammenlikne måleresultater med deres nykalibrerte instrumenter. Måle VAC i samme stikkontakt, VDC på samme batteri, resistans på samme resistor, kapasitans på samme kondensator osv.
Da finner du fort ut hvor langt unna sannheten instrumentet ditt måler. Privat så trenger du ingen offisiell kalibrering annet enn å vite at instrumentet ditt måler riktig nok for din bruk. Det er først når du skal dokumentere målingene dine at du må kunne vise til at instrumentet er til å stole på
trur ikke du kan forvente noe særlig avvik, men det finner du jo ikke ut uten og sende til kalibrering ;)
hadde nettopp noen strømtenger, installasjonstester og termokamera inne og det var ikke noe særlig avvik på noen av dem. Fikk kalibreringsdokument som viser hva de skulle målt, og hva de faktisk målte i hele span`et til instrumentene.