Kompetansekrav driftsleder høyspenning tredjeparts anlegg

1) stilles det kompetansekrav til person som skal påta seg driftslederansvar for tredjeparts høyspenningsanlegg når det ikke inkluderer bygging?

2) hvilke krav stilles det til bedriften som skal påta seg ett slik ansvar for tredjepart?

I Elsikkerhet 84 står det bl.a. følgende: «Sakkyndig driftsleder» dekkes av paragrafens første ledd (FEK § 7), men kravet om samtykke fra DSB er fjernet. Foretak som tidligere har påtatt seg drift av høyspenningsanlegg tilhørende andre kan fortsatt gjøre dette under forutsetning av at det foreligger en skriftlig avtale som beskriver ansvarsfordelingen og at foretaket har ansatt en faglig ansvarlig som oppfyller kravene i første ledd.

Mitt forrige svar inneholder den eneste avklaringen fra DSB om dette temaet, som jeg kjenner til.Om dette ikke er tilstrekkelig bør dere rette spørsmål direkte til DSB.

1) Foreligger det registreringsplikt i Elvirksomhetsregisteret for bedrifter som påtar seg driftslederansvaret for høyspenningsanlegg tilhørende andre?

2) Slik jeg tolker det så må "unevnt" Driftsleder tilfredsstille krav i FEK§7 avsnitt 1, eller kan for eksempel en energimontør stå som driftsleder? så fremt bedriften har en annen person ansatt som tilfredsstiller FEK §7 avsnitt 1.

Takk for tilbakemelding!